Skandalen om DSB's samarbejde med pr-bureauet Waterfront fortsætter med at vokse.
Således viser det sig nu, at Waterfront har arbejdet for at ændre Dansk Folkepartis holdning til DSB. Bureauet skriver, at de blev hyret til at 'inddæmme' støttepartiet.
Målet var, ifølge interne mails, at flytte Dansk Folkeparti fra at være "modstander af DSB til aktiv medspiller", fortæller TV Avisen.
Den 2. november 2011 sendte Waterfronts direktør Lars Poulsen en mail med emnet "DSB's kontraktforhold" til den nu suspenderede underdirektør i DSB, Peter Nedergaard Nielsen.
Her skriver Lars Poulsen, at det er lykkedes Waterfront at omvende Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen.
- Vi har arbejdet med at flytte Kim Christiansen fra at være modstander af DSB til aktiv medspiller, og det (er, red.) lykkedes, står der i mailen fra Lars Poulsen til DSB.
Ifølge mailen skriver Waterfront selv, at de gennem de seneste år har løst fem opgaver for DSB. En af opgaverne handlede specifikt om "inddæmning af støtteparti" - altså Dansk Folkeparti, der under VK-regeringen havde de afgørende mandater.
- Waterfront fik forbedret relationerne til Kim (Christiansen fra Dansk Folkeparti, red.) i en sådan grad, at der nu er fortrolighed, skriver Lars Poulsen i mailen.
DSB har i perioden 2009-2012 betalt Waterfront 7,9 millioner kroner. Det er nogle af de penge, som Waterfront har brugt på at forsøge at ændre Dansk Folkepartis politik på transportområdet.
Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen afviser, at Waterfront har haft held med at ændre partiets syn på DSB.
- De skriver egentlig, at de qua deres møder med mig har påvirket min holdning til DSB. Og det er jo noget nonsens, siger han til TV Avisen.
- Selvom lobbyarbejdet altså ifølge Kim Christiansen ikke har haft nogen effekt, så er han forarget over, at statsbanerne har brugt penge på at forsøge at påvirke hans politiske holdninger.
- De ligger og laver det her for skattekroner, og der hopper kæden af. Det synes jeg, er kritisabelt, siger han.
Waterfront har ikke ønsket at kommentere historien.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.