Rå og kraftfuld med en imponerende række af praktiske og komfortable detaljer . Sådan beskriver Nissan selv sin pickup Navara, der er solgt i hundredevis herhjemme.
Risiko for livsfare ved kollision . Sådan lyder konklusionen fra det anerkendte Euro NCAP-sikkerhedssamarbejde. Her har varebilen i en ny crash-test kun opnået en enkelt ud af fem stjerner, og den er endda markeret med en rød streg, der betyder, at bilen kan være livsfarlig at sætte sig ind i.
- Den har fået den dårligste karakter i Euro NCAPs historie. Det er fuldstændig vanvittigt at så ringe en bil kører rundt på vejene, siger Leif Nielsen, der repræsenterer bilejernes forening FDM i Euro NCAP-samarbejdet.
- Det kan godt være, at man sidder højt i den, og at den er stor, men hvis man rammer en bil, der er lige så tung eller høj, eller hvis man kører ind i en mur, så går det altså galt, siger Leif Nielsen.
Euro NCAP har også crash-testet to andre pickupper, Mitsubitshi L200 og Isuzu D-Max/Rodeo. Her klarede Mitsubitshien sig acceptabelt med fire stjerner, mens Isuzuen også dumpede med et brag og kun fik to stjerner. Bilen importeres dog ikke officielt i Danmark, og derfor er FDM ikke så foruroliget som i tilfældet med Nissans Navara.
Og selv om Nissan allerede har taget konsekvensen af den dårlige test, og nu vil indkalde samtlige biler til service, er FDM bekymret over resultate af testen.
I dag stiller EU ikke noget krav om, at pickupper og andre varebiler skal crashtestet for at blive godkendt, og derfor efterlyser Leif Nielsen handling hos politikerne.
- Hvorfor skal en varebilchauffør kunne køre rundt i en bil uden kollisionsikret ratstamme. Og hvorfor skal varebiler ikke kunne bremse lige så godt som en personbil. Det er på høje tid, at man gør noget ved det, siger Leif Nielsen.