- Uber er ikke dømt ulovlig og giver mig nogle gode muligheder for at bruge tiden fornuftigt og tjene nogle penge.
Sådan siger 21-årige Carl Andersen.
Han er med i toppen af Liberal Alliances Ungdom og var indtil i sommer byrådsmedlem for Liberal Alliance i sydjyske Vejen Kommune.
Nu studerer han på Københavns Universitet og bruger en time eller to om ugen på at køre for Uber. Kørselstjenesten, som i dag, torsdag, har chauffører på anklagebænken i Østre Landsret, og som vækker vrede og protester.
Men den unge liberalist Carl Andersen er glad for selskabet.
- Jeg bor på Københavns vestegn og kører nogle gange en ven eller min kæreste ind til byen. Her får jeg måske nogle timer i overskud og vil gerne bruge tiden produktivt. Så slår jeg min Uber app til og kører nogle timer. Det er et et nemt og lækkert system, fortæller Carl Andersen og fortsætter:
- På den her måde får jeg lært København bedre at kende og får holdt mine køreegenskaber ved lige. Samtidig er det en fleksibel måde for mig at tjene nogle penge på.
Carl Andersen har regnet ud, at han tjener mellem 90 og 150 kroner i timen alt afhængig af, hvornår han kører for Uber.
- Jeg opgiver mine indtægter til SKAT. Alt det her med at mange skulle køre for Uber uden at betale skat, tror jeg ikke helt passer, siger Carl Andersen.
Frygter ikke politiet
Carl Andersen synes ikke, at han gør noget ulovligt, når han sætter sig ind i sin lille, sorte bil og kører for Uber.
- Der er nogle Uber-chauffører, som er blevet stoppet af politiet og har fået bøder. Men Uber er som koncept ikke dømt ulovligt. Jeg er ikke jurist, men jeg synes ikke, at jeg gør noget forkert og er ikke bange for at blive stoppet af politiet, siger Carl Andersen.
I sommer blev seks Uber-chauffører dømt til at betale bøder mellem 2.000 og 6.000 kroner for piratkørsel. To af chaufførerne får i dag, torsdag, behandlet deres sager i Østre Landsret. Politiet har lige siden Ubers etablering i Danmark løbende udstedt bøder til dem, der bliver taget i at køre for selskabet.
Forældet lovgivning
Carl Andersen oplever, at Uber er havnet i en dum gråzone i forhold til lovgivningen.
- Jeg har siddet i byrådet i Vejen og været med til at behandle ansøgninger om taxi-bevillinger. Her mener mange politikere og embedsmænd, at taxilovgivningen er dybt, dybt forældet. Vi er i situation, hvor de tekniske muligheder i høj grad har overhalet lovgivningen. Derfor er Uber havnet i en dum gråzone, siger Carl Andersen.
For tiden forhandles der om ny lovgivning for taxibranchen.
- Jeg håber meget, at den nye taxilov giver plads til koncepter som Uber og dermed åbner op for nye måder at tænke økonomi og virksomhedsdrift på. Og angående chaufførernes betaling af skat, kan man jo bare give Uber pligt til at indberette chaufførernes indtægter. Alt bliver jo registreret digitalt, så det burde ikke være svært, siger Carl Andersen.
Kvæl ikke Uber
Carl Andersen frygter, at Folketinget vil kvæle Uber i sin nuværende form ved at stille en lang række krav i en ny taxilov.
- Jeg - og nok også mange andre - vil stoppe med at køre for Uber, hvis jeg som privatperson skal til at investere i for eksempel taxameter og kamera, siger Carl Andersen, og fortsætter:
- Der er slet ikke brug for al det kontrol. I dag bliver man som chauffør hos Uber bedømt af passagerene, og der bliver stillet krav til blandt andet bilens alder.