Kør bil, når du kører bil.
Måske har du været opmærksom på kampagnen, som opfordrer bilisterne til at holde øje med trafikken - og ikke alt muligt andet.
I uge 7 sætter politikredse over hele landet endnu en gang fokus på folks dårlige vaner i trafikken, når der fra 15.-21. februar gennemføres såkaldt “uopmærksomhedskontrol”. Uopmærksomhed eller manglende orientering er årsag til hver anden dødsulykke i trafikken.
- Få sekunders uopmærksomhed kan betyde, at man overser en anden trafikant eller kommer til at trække over i modsatte vognbane og rammer en modkørende frontalt. For at forebygge de her ulykker sætter vi ind med kontrol i den kommende uge, siger politiassistent Christian Berthelsen fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.
Hvad laver folk bag rattet?
Rigspolitiets Nationale Færdselscenter har gennemført en undersøgelse i hele landet i 2019, hvor man på by-, lande- og motorveje har observeret, hvad 20.000 trafikanter foretager sig bag rattet.
Undersøgelsen viser, at 0,8 procent af alle førere af personbiler og varevogne under deres kørsel taler i håndholdt mobiltelefon, mens bilen er i fart. Den viser også, at det særligt blandt de tunge køretøjer, især lastbiler, er et problem. Blandt lastbilchauffører taler 2,7 procent i håndholdt mobiltelefon.
Brugen af håndholdt mobiltelefon under kørsel er faldet siden en tilsvarende undersøgelse i 2017, hvor 1 procent af alle førere af personbil og 3,8 procent af lastbilchauffører talte i håndholdt mobiltelefon.
Herudover viser undersøgelsen, at 7,8 procent af alle førere af personbiler og varevogne under deres kørsel foretager en såkaldt distraherende handling, som fx at tale i håndholdt eller håndfri mobiltelefon, indstille GPS, spise, drikke eller lignende.
Hvor cirka 8 procent af førerne af personbiler og varevogne foretager sig distraherende handlinger, når de kører på vejene, er det tilsvarende tal for de tunge køretøjer (især lastbiler) mere end dobbelt så stort, nemlig 18,7 procent, viser observationerne fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.
Den samlede mængde distraherende handlinger er altså steget med 2 procentpoint siden den tilsvarende undersøgelse i 2017 for både førere af person-/varebiler og med 4 procentpoint for førere af lastbiler.