Det er til stadig større gene for politiet, at danskere ikke kan styre deres nysgerrighed, når de befinder sig der, hvor ulykker sker.
Det mener politiassistent Christian Berthelsen ved Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.
- Det er virkelig en tendens, som er stigende, og vi ser det stort set hver dag. Jeg kan næsten ikke nævne et uheld, jeg har været til, hvor der ikke er blevet taget et billede af det. Så det en stigende tendens, vi ser i befolkningen, siger han.
Politiet oplever både, at de selv og de personer, der er impliceret i ulykkerne på vejene, bliver fotograferet, uden at der gives samtykke. Og det kan være ulovligt, hvis billederne deles med andre.
- Hvis man vælger det her med at tage billeder, så skal man være opmærksom på, at det er ulovligt, hvis man vælger at lægge det ud på diverse medier, uden at der er givet samtykke til det, og det kan man altså blive straffet for, forklarer Christian Berthelsen.
Senest er det sket mandag, hvor Syd- og Sønderjyllands Politi har sigtet en bilist for at have taget billede af en en forulykket varebil og lægge det ud på Facebook.
Ifølge politiet er også mediernes opfordringer til, at danskere sender billeder af ulykker en slags "brænde på bålet", der får folk til tro, at de dokumenterer i en god sags tjeneste.
- Dem, der tager billederne, ser det lidt som sådan noget sensationsjournalistik, når lægger de her billeder ud, siger Christian Berthelsen, der minder om, at billederne kan få store følger.
- Det kan have voldsomme konsekvenser. For de ting, der bliver taget billeder af, det ved fotografen måske ikke lige, hvad er, men det kan jo rent faktisk være et menneske i sit livs krise, der svæver mellem liv og død, som vi er i gang med at redde.
- De fortjener altså bare ikke at få taget billeder på den her måde, siger Christian Berthelsen.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.