Mens ekstroverte overvejende får energi ved at omgive sig med mennesker og mingle, kan det derimod dræne introverte, som typisk lader op ved at være alene eller sammen med få andre.
På arbejdet kan det komme til udtryk ved, at introverte koncentrerer sig bedst, når de kan fordybe sig selvstændigt, mens ekstroverte trives ekstra godt med dynamik.
At være introvert betyder bestemt ikke, at man vil undgå at engagere sig i omgivelserne. Men nogle gange kan den være for overvældende, siger erhvervspsykolog Janne Skakon, der er forsker ved Københavns Universitet og har beskæftiget sig med det.
- Andre kan godt opfatte det at være introvert som reserveret og stille, men i virkeligheden foregår der en masse refleksioner i ens indre, siger hun.
Forfatter Anna Skyggebjerg, der har skrevet bogen "Introvert - stå ved dig selv", uddyber:
- Det er vigtigt at huske, at introverte ikke er asociale særlinge, som ikke gider at være sammen med andre - det gider vi bestemt godt, fastslår hun.
De to har en række råd til at optimere sin trivsel blandt ekstroverte.
1) Gå en tur
Brug pausen på arbejdet til at gå en tur for at komme væk fra mylderet fra kontoret eller kantinen.
2) Brug høretelefoner
Hvis man ikke har mulighed for at bevæge sig væk fra de forstyrrende omgivelser, kan man skabe sit eget rum ved at tage høretelefoner på.
3) Hold møde - med dig selv
Book et mødelokale, og arbejd nogle timer for dig selv.
4) Træd frem
I stedet for at træde et skridt tilbage råder Anna Skyggebjerg at tage et skridt frem under større faglige arrangementer.
- Jeg ved, det langtfra er den introvertes første tanke, men det kan være en idé at melde sig på forhånd til en synlig opgave som ordstyrer eller oplægsholder, siger hun og forklarer:
- Det, den introverte er mest nervøs for, er sandsynligvis at ende med at hænge i udkanten af arrangementet, mens andre går rundt og smalltalker. Den rolle kommer man udenom, når man påtager sig en synlig funktion. Så ved alle fra begyndelsen, hvem man er.
5) Smalltalk
Introverte kan sagtens være veloplagte i store forsamlinger, men bare ikke hele tiden.
Ydre stimuli kan blive for overvældende, så derfor kan man forberede nogle smalltalk-emner og beslutte et tidspunkt for, hvornår man vil tage hjem.
6) Ja og nej
Man behøver ikke at takke ja til alle invitationer, man får, men finde balancen mellem at tage hensyn til behovet for at være alene og vigtigheden af arrangementet, siger Anna Skyggebjerg.
- Og husk, at ingen har krav på yderligere forklaring, når man går lidt tidligt med et høfligt "tak for invitationen - det var en dejlig aften".
7) Åbenhed
Introverte kan risikere at blive opfattet som arrogante eller initiativløse. Derfor opfordrer Janne Skakon til åbenhed på arbejdspladsen for at undgå misforståelser, der kan skabe samarbejdsvanskeligheder.
- Når vi lærer folks personlighedstræk at kende, giver vi hinanden mere plads. Vi befinder os bedre, når vi føler os set, hørt og forstået.
Kilder: Anna Skyggebjerg og Janne Skakon.
/ritzau/FOKUS