Der bliver flere og flere af dem.
Patienter og pårørende, der hidser sig op, overfuser og truer personalet på skadestuen på Odense Universitetshospital (OUH).
Derfor har afdelingen indført en voldspolitik, der skal hjælpe læger, sygeplejersker og sekretærer til at håndtere de aggressive gæster i skadestuen.
Her oplever personalet typisk to-tre ubehagelige episoder om dagen, der spænder mellem verbale trusler til decideret fysisk vold.
»Vi har den direkte kontakt uden filter med alle slags mennesker i alle tilstande. Nogle er påvirkede af stoffer og alkohol, nogle er mentalt syge, og nogle er bare oprevet over deres egen eller pårørendes situation. Derfor oplever vi tit, at folk har en lavere tolerancetærskel og tålmodighed, og at de har svært ved at acceptere, at de skal vente,« fortæller afdelingens oversygeplejerske, Marianne Lundegaard, og fortsætter:
»Vi er blevet klar over, at vi er nødt til at geare vores personale til at kunne handle konfliktdæmpende.«
Flere ubehageligheder
Og konflikthåndtering er netop, hvad voldspolitiken handler om. På kurser har skadestuens personale lært, hvordan de taler hidsige mennesker til besindighed, og afdelingen har udviklet et indberetningsskema, der kan hjælpe forulempede medarbejdere til at få bearbejdet ubehagelige oplevelser med truende patienter.
Desuden er skadestuen blevet indrettet med en ekstra bred og høj skranke og rum, hvor der kun er plads til én patient og én pårørende ad gangen.
Og så er alle medarbejdere blevet udstyret med en overfaldsalarm.
Alt sammen har det hjulpet personalet til lettere at kunne overskue hverdagen med de iltre patienter, som der ifølge Marianne Lundegaard bliver flere og flere af.
»Vi oplever helt klart en stigning i antallet af ubehageligheder. Vi har ikke længere den autoritet, som vi har haft tidligere. Og så er folk blevet meget mere individualistisk orienterede,« mener hun.
Ingen autoritetstro
At danskerne er blevet mere aggressive i forhold til autoriteter i det offentlige system oplever erhvervspsykolog Jørgen Bech Madsen også. Han har været med til at holde kurserne for personalet på OUH s skadestue.
»Generelt er danskernes lunte blevet kortere de seneste år. Der er en tendens til, at man ikke vil finde sig i noget som helst fra personer i det offentlige, og det betyder, at det fremover vil blive et must, at offentligt ansatte skal lære at håndtere konflikter,« mener psykologen og bakkes op af sociolog Michael Hviid Jacobsen fra Ålborg Universitet.
»Der hersker en generel mangel på autoritetstro over for mennesker i servicefag, og det tror jeg blandt andet bunder i, at vi modsat for 30-40 år siden i dag ikke bliver opdraget til at respektere mennesker i servicefag. Men jeg tror også, at problemerne skyldes, at de mange besparelser og nedskæringer i den offentlige sektor betyder, at personalet ofte er så stresset i deres hverdag, at de ikke har overskud til at tackle konfliktsituationer,« siger Michael Hviid Jacobsen.