Chaufførkurser på slingrekurs

Per Michael dumpede teoriprøve: "Jeg kom op i emner, jeg aldrig har hørt om"

Per Michael Rasmussen tog kørekort til lastil på den omstridte skole DEKRA. Men undervisningen var så mangelfuld, at halvdelen af holdet dumpede teoriprøven, fortæller han.
"Halvdelen af holdet dumpede første teoriprøve. Det virker voldsomt, at så mange dumper, så mange dumme mennesker er der ikke på et hold," siger Per Michael Rasmussen.
"Halvdelen af holdet dumpede første teoriprøve. Det virker voldsomt, at så mange dumper, så mange dumme mennesker er der ikke på et hold," siger Per Michael Rasmussen. Privatfoto.

"Rodet, ustruktureret og mangelfuld."

Sådan beskriver Per Michael Rasmussen undervisningen på den omstridte skole DEKRA. 17 elever står mandag frem i Avisen.dk med forskellige eksempler på, at DEKRA ikke lever op til de krav, der gælder for at få de mange millioner kroner i statstilskud, som koncernen indkasserer hvert år.

Eleverne får fri før tid og bruger meget af tiden på at gennemgå teorien alene bag en computerskærm. For Per Michael Rasmussen havde det en klar konsekvens.

- Min første teoriprøve dumpede jeg med et brag. Der var flere af de ting, der kom op til prøven, som jeg aldrig havde hørt om i undervisningen, siger Per Michael Rasmussen.

På vej hjem fra teoriprøven talte Per Michael Rasmussen med de andre fra holdet, og det gik op for dem, at det var de samme emner, de var dumpet i.

- Halvdelen af holdet dumpede første teoriprøve. Det virker voldsomt, at så mange dumper, så mange dumme mennesker er der ikke på et hold, siger han.

Per Michael Rasmussen mener, at underviseren burde have opdaget, at der var emner, som stort set ingen elever på holdet havde fået fat i.

- Underviseren må kunne se, hvad vi laver fejl i. Så må han undervise noget mere i det i stedet for bare at sige, at nu har vi været igennem den del, siger han.

Da Per Michael Rasmussen tog kørekort til lastbil på et offentligt AMU-center, var der kun 4 ud af 20 elever, der dumpede teoriprøven, fortæller han.

- Hvis jeg nogensinde skal udvide mit kørekort igen, så bliver det ikke på DEKRA, for det var en katastrofe. Så hellere tre måneders ventetid på et offentligt AMU-center, siger han.

Avisen.dk har forelagt Per Michael Rasmussens kritik for DEKRA's direktør Peter Laursen, men han svarer på en email, at han ikke ønsker at kommentere enkelte kursisters oplevelser.

Læs hele Avisen.dk's dækning af DEKRA's metoder her

Om DEKRA

DEKRA er en tyskejet koncern, som I Danmark består af et moderselskab, som holder til i Brøndby, og syv datterselskaber fordelt over hele landet, som udbyder de såkaldte AMU-kurser. Her kan faglærte, ufaglærte og ledige efteruddanne sig. DEKRA er specialiseret inden for transportområdet og uddanner efter eget udsagn omkring halvdelen af alle erhvervschauffører i Danmark. I løbet af det seneste år har DEKRA stået for næsten halvdelen af alle køreprøver og teoriprøver til lastbilkørekort og buskørekort.

I 2016 tjente den danske del af DEKRA-koncernen 26 millioner kroner efter skat. I 2015 var overskuddet 24 millioner kroner. Når en elev starter på et lastbil- eller buskursus, får DEKRA 29.000 kroner fra staten i tilskud, mens den virksomhed, hvor eleven arbejder, skal betale 3.540 kroner. Når en ledig tager et lastbil- eller buskursus hos DEKRA, er det jobcenteret og dermed kommunen, som betaler det hele.

For at få den offentlige støtte skal DEKRA leve op til reglerne for AMU-kurser. Blandt andet må DEKRA ikke give eleverne fri før tid, og de må heller ikke lade eleverne arbejde alene ved en computer, uden at der er en lærer til stede. Det er de to steder, hvor DEKRA ikke overholder lovgivningen ifølge de 17 tidligere elever og 5 tidligere undervisere, som Avisen.dk har talt med, og de otte anonyme kursusevalueringer, som Avisen.dk er i besiddelse af.

Kilde: DEKRA's regnskaber, aktindsigt fra Rigspolitiet, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.