I gennemsnit 15 gange om måneden går forsikringsselskaber og pensionsselskaber i gang med efterforskning for at afsløre forsikringssvindel. Det har en tidligere rapport fra Finanstilsynet opgjort.
Nu har der været et nyt tilfælde, hvor Skandia Link Livsforsikring har opdaget, at en hjertetransplanteret mand løb motionsløb. Det har selskabet brugt som en del af begrundelsen for at stoppe udbetalingerne til ham. Den afgørelse har Ankenævnet for Forsikring ændret.
Det skriver Fagbladet 3F.
Skandia Link Livsforsikring oplyser, at de ikke anvender oplysninger fra nettet i den almindelig sagsbehandling. Det sker almindeligvis heller ikke ved helbredsvurdering af kunder.
Men kundedirektør i Skandia Sandie Lindblad siger, at der engang imellem kan opstå tvivl i sager. Så kan oplysninger fra nettet indgå.
- Det er ikke noget, som indgår i den almindelige sagsgang, svarer Sandie Lindblad skriftligt til Fagbladet 3F.
- Men der kan for eksempel være tilfælde, hvor en forsikret udfører aktiviteter, som ikke er umiddelbart forenelige med de øvrige oplysninger om helbredstilstanden, Skandia er blevet forelagt. Her taler vi om et fåtal af sager.
Skandia kommenterer ikke konkrete sager. Derfor er det uvist, hvordan mistanken mod den hjertetransplanterede er opstået. Men han har undervejs fortalt læger, at han ”kunne løbe ture som tidligere”.
Hvor på nettet søger I oplysninger i den slags sager?
- I de enkelte tilfælde, hvor Skandia indhenter oplysninger fra nettet, sker det i overensstemmelse med brancheforeningen Forsikring & Pensions regler for området. Vi anvender kun offentligt tilgængelige informationer fra for eksempel åbne hjemmesider eller offentlige opdateringer på sociale medier, som alle har adgang til. Samtidig er det er vigtigt at pointere, at denne type oplysninger ikke står alene i vores afgørelse af en sag, men indgår i en samlet vurdering og dokumentation af de faktiske forhold, siger Sandie Lindblad.
Er overvågning et generelt instrument til at følge op på de løbende sager?
- Nej. Det sker heldigvis sjældent, at der opstår tvivl om grundlaget for en udbetaling, men når det sker, er vi nødt til at reagere på det. Det er vigtigt for både kunderne og Skandia, at de udbetalinger, der finder sted, er korrekte og berettigede. Uberettigede udbetalinger til enkelte kan for eksempel ramme de øvrige kunder i form af højere priser på forsikringerne. Kunderne og Skandia har med andre ord en fælles interesse i, at der ikke sker forkerte udbetalinger, siger Sandie Lindblad.
Efter Finanstilsynets rapport har selskaberne besluttet at stoppe bestemte metoder. Det gælder for eksempel oprettelse af falske profiler på nettet.
Fagbladet 3F