Du er ilde stedt, hvis du vil sammenligne pensionsselskabernes produkter. En politisk opsang til branchen for fire år siden har ikke båret frugt, og resultatet er ifølge en ekspert, at pensionskunderne bliver snydt.
Daværende økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) gav på pensionssektorens årsmøde for fire år siden branchen ordre til at sørge for gennemsigtighed og åbenhed.
Men kunderne er fortsat efterladt med uoverskuelige og ikke-sammenlignelige pensioner, skriver Berlingske Tidende.
"Det værste ved det hele er, at forskellige nøgletal ikke bare er svære at finde frem - de er faktisk ubrugelige, fordi selskaberne opgør dem på forskellig måde," siger pensionsekspert og aktuar Jørgen Svendsen.
Dermed gør pensionsselskaberne deres kunder en bjørnetjeneste.
"Det er direkte misvisende, og danskerne bliver i virkeligheden snydt. For et pensionsselskab har lov til at undlade en masse omkostninger i beregningen af omkostningsprocenten, så opsparingen ser billigere ud, men selskabet trækker så bare pengene et andet sted, uden at kunden er klar over det," siger Jørgen Svendsen.
Pensionsselskabernes brancheorganisation Forsikring & Pension erkender, at det er et problem.
"Selskaberne må afvige fra vores principper for at opgøre tallene, hvis de kan godtgøre, at der er en bedre måde at gøre det på. Det er et problem og grunden til, at vi ser på andre modeller," siger adm. direktør, Per Bremer Rasmussen fra Forsikring & Pension.
Forbrugerrådet er meget bekymret for, at branchens egen plan ikke kommer til at virke og opfordrer politikerne til at lovgive.
"Det har jo vist sig for banker og investeringsforeninger, at når de får at vide, hvordan de skal gøre, så går det også fint. Tag branchens eget oplæg og lav en lov," siger Forbrugerrådets cheføkonom, Carsten Holdum.