Caroline Wozniackis indtjening er skrumpet de seneste år, hvor den tidligere verdensetter har måttet afgive kvindernes tennistrone.
Indtjeningen er faldet fra 22,1 til 8 millioner kroner i årlige præmiepenge fra 2010 til 2012, og de forringede præstationer på tennisbanen kan også få konsekvenser for de kontrakter, hun kan lande med store virksomheder.
- Sponsorerne er stadig tilfredse med Caroline, men der skal ikke gå mange måneder eller år, før det får betydning for hendes kommercielle aftaler, siger Thomas Badura, administrerende direktør ved SponsorPeople.
- Det vil afspejle sig i hendes kommercielle indtægter om to-tre år, hvis hun ikke kommer tilbage på sit tidligere niveau, mener Badura.
Sponsoreksperten oplyser, at de store virksomheder i øjeblikket laver sponsoraftaler, der i højere grad end tidligere følger de sportslige præstationer.
- Da Caroline forlængede med Adidas i sommeren 2012, har en større del af aftalen været resultatorienteret, end Adidas havde tænkt det i starten af 2012 eller slutningen af 2011, siger Badura.
- Virksomhederne løber en risiko, og de vil i højere grad risikodække deres investering, og betale for det, når det går godt, siger Thomas Badura.
Caroline Wozniacki tjente for to år siden så godt, at hun i 2011 kom på Forbes liste som den næsthøjest betalte sportskvinde i verden med en samlet årlig indtjening på 65 millioner kroner i præmie- og sponsorpenge.
/ritzau/