Først eftergav ejendomsbesidderen Karsten Bill Rasmussen en huslejeregning på 300.000 kroner til en klogeskole, så donerede Rolf Barfoed-koncernen 100.000 kroner til Frelsens Hær, og nu har storudlejeren reddet Odense Musical Teaters sommerforestilling med et sponsorat på 100.000 kroner.
Ifølge kreativ direktør hos reklame- og kommunikationsbureauet Andersen & Blæsbjerg Steen Sirian bunder pengegaverne i et behov hos giverne for at forbedre deres renommé.
Rigdom, magt og ære
»Jeg tror ikke, at de umiddelbart regner med, at pengene kommer igen. I så fald skal de ud og ofre nogle flere penge for at aktivere deres sponsorater,« siger han.
»Derimod er det helt klassisk, at personer med store formuebeholdninger på et tidspunkt får lyst til at sætte penge af til at forbedre deres renommé. Når de har rigdommen og magten, vil de også gerne pleje deres ære,« siger Steen Sirian.
Medejer af Rolf Barfoed-koncernen, direktør Frederik Barfoed, afviser imidlertid, at han har behov for at forbedre koncernens omdømme, som undertiden er ramt af forskellige retssager og sager i huslejenævnet.
»Som regionens største private udlejer bliver vi af og til nødt til at tage nogle principielle slag, ikke mindst fordi loven er så uklar. Men vi har ingen som helst problemer med at leje vores 3500 lejemål ud,« siger Frederik Barfoed, som for tiden møder i en straffesag i Østre Landsret, der afgøres sidst på ugen
Loyale overfor lejere
»Det handler udelukkende om at profilere sig bedst muligt for færrest mulige penge. Vores annoncer i aviserne er sjældent ret store, for dem tror vi ikke så meget på,« siger Frederik Barfoed, der nærmest dagligt bliver kontaktet af foreninger og organisationer.
»Derfor er vi nødt til nøje at vurdere, hvor vi kan få mest muligt ud af et sponsorat eller en pengegave. Samtidig vil vi gerne være loyale overfor vores mest trofaste lejere,« siger Frederik Barfoed, der af samme årsag foretrækker at sponsorere klubber under OB s størrelse.
Ny hjemmeside
Udover pengene til Odense Musical Teater og Frelsens Hær, som via donationen sikrer 350 odenseanere en bedre jul, har Barfoed-koncernen støttet Dansk Handicapforbund og er for tiden sponsor for FC Fyn, Marienlyst, OIK og koncertarrangøren JVB.
Frederik Barfoed oplyser, at koncernen i foråret vil lancere en ny hjemmeside, hvor lejere kan vinde både koncertbilletter, musicalbilletter og billetter til sportskampe.
Koncernen har ved årsskiftet ejendomme for 3,7 milliarder kroner og omsætter for 200 millioner kroner.
Det var i går ikke muligt at træffe Karsten Bill Rasmussen for en kommentar.