Fra næste måned bliver det markant dyrere for visse pendlere at rejse med tog.
DSB udfaser nemlig titurskortet, som i dag kan bruges på rejser over Storebælt, og det betyder, at Thomas Sangild Sørensen fra Aarhus står til en stor ekstraregning, fortæller DR Østjylland.
- Det løber måske op i 1.000 kroner per måned. Det er mange penge, siger han.
Thomas Sangild Sørensen arbejder en dag om ugen i København, og derfor rejser han ikke nok til, at et månedskort kan betale sig.
I stedet har han udsigt til at skulle købe almindelige billetter, der koster 33 procent mere. Muligheden for at købe billige Orange Fri-billetter er ikke aktuel.
- Min kalender ændrer sig så dynamisk, at det ville være spild af billetten, forklarer han om de billetter, hvor man ikke kan ændre afgangstidspunktet, efter rejsen er bestilt.
Han har overvejet både bus og bil, men ingenting kan hamle op med den tidlige togrejse, så han er træt af den store ekstraudgift fremover:
- Man vil gerne have et dynamisk arbejdsmarked, hvor folk kan bo et sted og arbejde et andet. De her tiltag går stik imod det. Det gør det meget, meget vanskeligt at rejse mellem landsdelene, siger Thomas Sangild Sørensen.
Anders Nymand bor i Bråskov syd for Horsens og kører på arbejde i København hver fjerde dag. Det har han gjort i 12 år, hvor han har gjort brug af klippekortet.
- Jeg rejser ikke nok til at købe pendlerkort, og at købe almindelige billetter bliver noget dyrere, så titursklippekort har været klart det bedste for mig, siger han til DR Østjylland.
Men når DSB udfaser kortet, har han regnet sig frem til, at han skal betale 10.000-15.000 kroner mere om året.
- Det synes jeg er en voldsom stigning. Jeg tænkte faktisk: 'Det kan simpelthen ikke passe. Jeg må være en idiot til at regne', siger Anders Nymand.
- Hvis DSB gerne vil leve af pendlerne, skulle de give os nogle gode vilkår. Det er det her ikke.
Forbrugernes uafhængige vagthund i den kollektive trafik mener ikke, at løsningen er god.
- Titurskortet er jo netop et produkt, som de loyale kunder har brugt. Jeg synes, hverken det er rimeligt eller klogt at udfase det, siger Rasmus Markussen, der er politisk medarbejder hos Passagerpulsen ved Forbrugerrådet Tænk.
Han giver heller ikke meget for Orange Fri-billetterne, som dybest set ikke henvender sig til den målgruppe.
- Det er ikke nødvendigvis et godt alternativ, for de kan oftest ikke bruges i myldretiden og skal bookes lang tid i forvejen.
- Vi tror, at det på sigt kan få nogle passagerer til at droppe toget - og det har DSB jo ingen interesse i, siger Rasmus Markussen.
Hos DSB lyder svaret på kritikken, at det aldrig har været billigere at rejse med DSB.
- Vi udbyder mere end 17.000 Orange eller Orange Fri-billetter hver eneste dag. Så vi har faktisk generelt set sat prisen ned for at rejse med DSB, siger Aske Wieth-Knudsen, underdirektør i DSB.
Han anbefaler, at man går efter afgange med ledige pladser, hvis ikke man rejser nok til, at et månedskort kan betale sig.
Men hvad hvis man ikke har den luksus at kunne udskyde sin afgang, fordi man skal møde på et bestemt tidspunkt?
- Det er rigtigt, at der er en lille gruppe, som bliver ramt af det her.
- Vi vil gerne give rabat. Men de største rabatter giver vi der, hvor der er mest ledig plads, siger Aske Wieth-Knudsen.
Han oplyser, at der hvert år er omkring 300.000 klippekortture over Storebælt, og det tal er faldende. Til sammenligning er der seks millioner Orange eller Orange Fri-billetter til salg.
6. april er sidste dag, DSB sælger titurskort.
DR