De er alvorligt syge og afhængige af at kunne komme til livsnødvendig behandling på sygehus flere gange om ugen. Men køreturen frem og tilbage til sygehuset har det seneste år udviklet sig til et helvede for mange kroniske patienter i Region Hovedstaden. Det fremgår af Dansk Sygeplejeråds nyhedsbrev Synergi.
På Herlev Hospital venter 72 procent af patienterne mere end en time på at blive kørt hjem, og 19 procent venter over to timer. Det viser en undersøgelse, som Nyreforeningen har foretaget blandt 444 patienter.
Flere giver op
7 ud af 41 dialysepatienter, som Nyreforeningen har spurgt, har helt opgivet at blive kørt hjem og betaler nu selv taxature for at undgå den lange ventetid hos transportfirmaet Vognmændenes Bus Trafik, VBT.
»Det drejer sig om patienter, der fast, tre gange om ugen, skal til behandling det samme sted. Derfor er det mig ubegribeligt, at Vognmændenes Bus Trafik ikke kan planlægge bedre,« siger Nyreforeningens formand, Stig Hedegaard Kristensen, til Synergi.
En rundringning til otte hospitaler i hovedstadsområdet viser, at man alle steder har store problemer med Vognmændenes Bus Trafik.
Får 100 millioner
Firmaet har i mere end et år varetaget al kørsel af patienter, der selv kan sidde op, i hele Region Hovedstaden undtagen Bornholm. Det giver firmaet en årsløn på 100 millioner kroner, skriver Synergi.
»Man skulle tro, de kører med hestevogne i Vognmændenes Bus Trafik, og kusken sidder bestemt ikke med høj hat. Så grelt er det,«siger Nyreforeningens Stig Hedegaard Kristensen.
Regionspolitikerne blev i juni i år orienteret om, at der var problemer, men har siden ventet på at få installeret et elektronisk system, som kan vise, hvor lang tid patienterne venter.
»Lige så snart vi kan trække nogle data, der kan holdes op mod vores servicemål, vil vi undersøge, om der er overensstemmelse mellem den service, vi har bestilt hos vores leverandør, og det, vi får leveret. Men det bliver først i 2008,« siger økonomidirektør i Region Hovedstaden Peter Mandrup Jensen til Synergi.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra VBT.