12 økologiske æg: 25,95. Sådan lød prisen inde i et Irma-supermarked, men da æggene var betalt ved kassen, var prisen pludselig steget til 33,75 på bonen.
Og flere supermarkeder har forskellige beløb på prisskiltene end det endelige beløb på kassebonen, skriver Jyllands-Posten. Det viser en gennemgang af indkøb og boner fra ni supermarkeder og discountbutikker, avisen har foretaget i samarbejde med EKG Planning og Research. Indkøbene omfatter 35 varer fra butikker i hele landet.
Kun i Bilka og Føtex var kassebonerne helt korrekte, mens både Netto, Fakta, Kvickly Xtra og SuperBest havde en fejl. Kvickly og SuperBrugsen lavede to, mens Irma toppede med hele ti fejl.
- Det er stærkt kritisabelt, at der er så mange fejl på kvitteringerne. Det er ikke til at leve med, at et supermarked har fejl i over 25 procent af tilfældene. Selvom der kun er en eller to fejl på en bon, er det mange fejl i længden. Det løber op i store summer på et år, siger jurist i Forbrugerrdet, Tina Dhanda, til Jyllands-Posten.
Irmas direktør, Alfred Josefsen, lover at stramme op med det samme.
- Det er rigtig skidt og simpelthen for dårligt af os. Det burde ikke kunne passere. Faktisk skulle der jo helst ikke være en eneste fejl, siger han til Jyllands-Posten.