Fly, hotel og lejebil med ét klik.
Det er nemt, når jule- eller vinterferien kan bestilles på få minutter gennem en enkelt hjemmeside eller et enkelt rejsebureau. Og metoden er smart, for når man bestiller rejsen som en pakke, følger der i samme sekund en slags forsikring med.
Det forklarer Asta Ostrowski, der er seniorrådgiver inden for transport i Forbrugerrådet Tænk.
- Den væsentligste fordel ved at købe en pakkerejse er, at man bliver dækket af pakkerejseloven og den beskyttelse, den giver, siger hun til Ritzau Fokus.
Det betyder, at man kan blive kompenseret, hvis man møder udfordringer på ferien - og at man kan klage til Pakkerejse-ankenævnet, hvis rejsen går helt galt. Men med fordelene følger også en række ulemper og regler, som man skal kende, før man rejser.
- Hvis noget går galt, har man pligt til at klage med det samme, men det er der desværre mange, der ikke er klar over og derfor ikke får gjort, siger hun.
Venter du til ferien er slut med at klage over et mangelfuldt hotelværelse og forkerte flypladser, mister du retten til kompensation. Derfor skal du klage til rejsebureauet, enten ved at ringe til det danske kontor eller ved at tage fat i deres repræsentant på stedet, forklarer Laila Aackmann, der er jurist ved Pakkerejse-ankenævnet.
- Derudover er det vigtigt at være opmærksom på, om man har handlet på en dansk side eller ej. Er det ikke en dansk side, er man for eksempel ikke dækket af den danske rejsegarantifond, hvis der opstår en konkurs, siger hun.
Hun forklarer, at det kan være svært at gennemskue, om siden er dansk eller ej. Især ved de populære deal sites og andre tilbudshjemmesider er der særlige problematikker.
- Det er ekstremt vigtigt at læse det med småt her. Mange tilbudshjemmesider fraskriver sig ansvaret, selvom de ikke må. De skal også oplyse om alle væsentlige forhold ved rejsen, men mange henviser bare til eksempelvis flyselskabet i stedet, siger Asta Ostrowski.
Hun råder også ferietrængende til at tjekke prisen både på tilbudshjemmesiden og direkte ved hotel- og flyselskabet. Nogle gange er tilbuddet det billigste, men der er mange eksempler på, at det kan være billigere selv at sammensætte rejsen, siger hun.
Laila Aackmann understreger også, at det er vigtigt at sikre sig, at det man har bestilt, også er det, man får. Derfor skal man læse kvitteringen igennem og klage straks, hvis det ikke stemmer overens med bestillingen.
Gode råd, når du booker gennem portaler:
- Vær sikker på, hvem du handler med - er det portalen selv, eller er de blot en formidler til flyselskabet eller hotellet? Selvom du betaler til bookingportalen, kan de blot være en formidler, der sender pengene videre til flyselskabet eller hotellet.
- Læs handelsbetingelsen igennem, før du booker. Her skal det fremgå, om der er fortrydelsesret, eller hvor du skal henvende dig, hvis noget går galt. Vær sikker på, du ved det, før du tager af sted.
- Hvis du oplever et problem på eller i forbindelse med rejsen, så klag skriftligt til alle de involverede parter - både bookingportalen og virksomheden. Det er ikke sikkert, portalen tager stilling til din klage, men de kan blive stillet til ansvar eller være forpligtet til at hjælpe dig på anden vis.
Kilde: Forbruger Europa
/ritzau/FOKUS