Rejsebranchen bløder, og en række fly- og rejseselskaber kæmper lige nu for overlevelse. Og det er fra langt fra usandsynligt, at et eller flere af selskaberne ender med at bukke under.
Har du købt en rejse, som bliver aflyst på grund af en konkurs, er du stillet forskelligt, alt afhængigt af hvilken type rejse du har købt - og gennem hvilke kanaler.
Fælles for de forskellige scenarier er dog, at det som udgangspunkt ikke er dit forsikringsselskab, der kan hjælpe, men derimod Rejsegarantifonden.
Forbrugerrådet Tænk guider her til dine rettigheder.
1) Billetter købt direkte hos flyselskabet
Går et flyselskab konkurs, før du kommer afsted på ferie, er det Rejsegarantifonden, du skal have fat i for at få pengene refunderet.
Men du skal ikke regne med, at du får hele beløbet tilbage.
- Vi kan muligvis erstatte dele af det beløb, du har betalt for din flybillet, lyder det således på Rejsegarantifondens hjemmeside, hvor det desuden fremgår, at der er en selvrisiko på mindst 1000 kroner per person.
Vibeke Myrtue Jensen, der er rådgiver inden for områderne miljø og transport hos Forbrugerrådet Tænk, uddyber:
- Om man kan få refusion afhænger af, hvor mange penge der er i fonden. Og fonden prioriterer desuden rejsende, der allerede er afsted, når konkursen sker, siger hun.
Hvis du er på feriedestinationen, når flyselskabet går nedenom og hjem, hjælper Rejsegarantifonden dig hjem med et andet selskab.
- Vi vil som udgangspunkt forsøge at gennemføre den planlagte hjemrejse så tæt på den oprindelige afgang som muligt, skriver fonden.
Det er vigtigt, at du lader fonden stå for forløbet. Hvis du selv arrangerer hjemtransport, kan du ikke være sikker på at få udgifterne dækket.
2) Pakkerejse købt gennem rejseselskab
Har du bestilt din sommer- eller efterårsferie som en såkaldt pakkerejse, står du en smule bedre, hvis rejseselskabet bukker under for coronakrisen.
- Hvis ens rejsebureau er medlem af rejsegarantifonden, så får man alle sine penge tilbage - uden selvrisiko, siger Vibeke Myrtue Jensen.
Sker konkursen, mens I er afsted, hjælper Rejsegarantifonden jer hjem så tæt på det oprindelige afrejsetidspunkt som muligt.
- Men der kan være tilfælde, hvor vi bliver nødt til at hente kunderne hjem før tid. Hvis du har lagt penge ud, eller din rejse afkortes, skal du anmelde dit krav på Borger.dk, skriver fonden.
I alle konkurstilfælde skal du holde dig orienteret under fanen "aktuelt" på Rejsegarantifondens hjemmeside.