Der er ingen tvivl om, at partierne allerede varmer op til valget i 2019.
Åbner man en avis, pryder statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) siderne, og et enkelt blik på togstationerne rundt i landet viser, at Dansk Folkeparti også er gået i offensiven med sine nye tegnede kampagner.
Ifølge Christian Have, der er kreativ direktør i kommunikationsbureauet Have Kommunikation, viser kampagnerne tydeligt, at partierne kommer til at kæmpe om den samme gruppe vælgere og de samme emner, hvor velfærd og integration bliver de vigtigste punkter.
Kampen om at vinde danskernes tillid, bliver altså afgørende for partierne. Og det vurderer han, at både Venstre og Dansk Folkeparti lykkedes med.
- Det er jo super interessant, at Venstre går ind og tager den bane, hvor Socialdemokratiet ellers har ligget. De leverer et stærkt og klart budskab om det fællesskab og velfærdsamfund som danskerne er optagede af og bekymrer sig om, siger Christian Have.
Venstres kampagne, der går under mottoet ”Venstre – arbejder for fællesskabet” viser statsministeren, der poserer på forskellige områder inden for den offentlige sektor, for eksempel foran en akuthelikoper og i et klasseværelse.
Billederne fortæller, hvordan Venstre over de seneste 17 år har været med til at tilføre 75 milliarder kroner ekstra til velfærd.
Det drejer sig om den største kampagne siden valget i 2015, og ifølge Christian Have er der også en klar bagtanke bag Lars Løkke Rasmussens hovedrolle i kampagnerne.
- Her sætter de jo så Lars Løkke i spidsen for, at det kan fortsætte med at gå godt med velfærden – som en slags sikker kaptajn på skuden. De forskellige settings som han poserer på, taler ind i de forskellige målgrupper, de gerne vil ramme, forklarer han.
Dansk Folkeparti, der også er ude med en ny kampagne, har valgt en lidt anden tilgang til udtrykket, men appellerer til den samme målgruppe vurderer Christian Have.
Han er overrasket over, at partiet bruger tegninger af de fire spidser i Dansk Folkeparti, men fortolker det som et udtryk for, at man vil vise, at de er unikke og udvikler sig. De vil altså fortælle, at de er blevet modne til at tage mere ansvar.
- Jeg vil sige, at deres kampagne er mere overraskende, fordi tegninger ikke er noget, vi har set dem bruge før. Det er altså et stort skridt væk fra den mere traditionelle og enkle stil, de plejer at have. Og det vil jeg fortolke som et forsøg på at vise, at man også udvikler sig og vil have et større ansvar, siger Christian Have og fortsætter:
- De er igen inde og kommentere på samfundet. De vil også ind og have fat i den store målgruppe. Men de går ind med et andet udtryk, der skal adskille dem fra de andre partier, forklarer han.
Stærk kommunikation i øjenhøjde med vælgerne
Denne vurdering er kommunikationsekspert Anna Thygesen ikke helt enig i. Ifølge hende, er udtrykket en klassik DF-profil med et skarpt budskab, der skal tale til deres kernevælgere frem for at fiske efter Socialdemokratiets vælgere.
- Jeg vil sige, at det er klassisk DF. Det er kantet, frækt og frem for alt nemt at lave grin med. Men det ved de godt, og de bruger det til deres egen fordel. Det er det, jeg ville kalde sekt-kommunikation, hvor man rykker tættere sammen, når man bliver svinet til. Og på den måde bekræfter de deres vælgere i et fællesskab, forklarer hun.
Anna Thygesen konstaterer, at man i Dansk Folkeparti er stærke til at kommunikere fordi, partiet holder sig i øjenhøjde med sine vælgere. Man forsøger altså ikke at virke smarte, men taler i stedet til de vælgere, der ligner en selv.
- De har altid været gode til at være i øjenhøjde. De ved godt, at de kan høste stemmer hos Socialdemokratiet, så de går mere op i at tale til deres egne. Det er godt set af dem, at de kommunikerer på den måde, siger Anna Thygesen.
Venstres kampagne mener hun ikke er lige så sjov og klar i mælet. Til gengæld er den virkningsfuld, fordi Lars Løkke Rasmussen optræder i en helterolle.
- Han skal vinde tillid hos danskerne og vise, at regeringen har alt under kontrol. De kommunikerer samtidig, at for dem er velfærd vigtigt og forsøger på den måde at tage ejerskab over noget, der ellers har været socialdemokraternes område, forklarer Anna Thygesen.
- Det er det, jeg ville kalde en statsmandskampagne, fordi de viser Lars Løkke Rasmussen som Statsminister mest af alt. Det kommunikerer, at med ham som styrmand, kan vælgerne godt stole på, at det går godt, siger Anna Thygesen.
Det bliver en valgkamp, vi ikke har set før
Christian Have er heller ikke i tvivl om, at både Venstre og DF’s kampagner er en forsmag på, hvad vi kan forvente af valget i 2019. Han er heller ikke i tvivl om, at det bliver en spændende valgkamp.
- Der er ingen tvivl om, at kampen er gået i gang om midterrabatten. Det bliver de små marginaler, der er afgørende for partierne. Hvem kan køre igennem med mest troværdighed og med mindst ridser i lakken, siger han og konstaterer:
- Det bliver en valgkamp, vi ikke har set før, fordi den bliver intensiv, følelsesladet og til tider meget skarp. Man kommer til at gå i kødet på hinanden.