Børn, der har fået undervisning af en pædagog i de små klasser, klarer sig bedre senere hen end de elever, der kun er blevet undervist af en lærer.
Det skriver Politiken mandag på baggrund af en ny undersøgelse, som Rambøll har lavet for pædagogernes fagforening Bupl.
Forskerne bag undersøgelsen har sammenlignet 2620 børn, der fra 1999/2000 til 2004/2005 gik i børnehaveklasse til 3. klasse, og som fik mindst fem timers undervisning af en pædagog om ugen, med 2620 børn, der ikke havde en pædagog i indskolingen.
De to grupper er valgt, så de ligner hinanden socioøkonomisk.
Eleverne, der havde haft en pædagog, fik 7,7 i gennemsnit til folkeskolens afgangsprøve i matematik, mens eleverne uden fik 7,3.
Undersøgelsen siger ikke noget om, hvorvidt pædagogen var ene om undervisningen eller sammen med en lærer.
En større forståelse for matematik er ikke den eneste fordel, som "pædagogeleverne" ser ud til at høste. 93,5 procent af dem var efter folkeskolen enten i gang med eller havde gennemført en ungdomsuddannelse.
Det gjaldt for 91,9 procent af de andre elever - altså en forskel på 1,6 procentpoint. Hvis de børn, der havde modtaget pædagogundervisning, samtidig gik i SFO, var den positive effekt endnu større.
Undersøgelsen er ifølge skoleforsker Andreas Rasch-Christensen, der er forskningschef ved VIA University College, "meget interessant".
- Det nye er, at man kigger på fakta og tal og ikke kun på relationer eleverne imellem.
- Karakteren i matematik ved afgangsprøven er bemærkelsesværdig. Det er ikke en kæmpe forskel, men det har en betydning, siger Andreas Rasch-Christensen til Politiken.
/ritzau/