Se billedet: Pædagog og tømrer opfandt helt særligt redskab

Pædagog Mette Baun Christensen tror på, at børn lærer bedst ved at blive mødt i øjenhøjde. Hun har derfor, i samarbejde med en tømrer, lavet et nyt bord, der skal skabe et bedre samspil mellem børn og pædagoger.
Pædagog Mette Baun Christensen er ophavskvinde til Vuggestuen Bjørnbaksvejs nye bord, der bringer pædagogerne tættere på børnene.
Pædagog Mette Baun Christensen er ophavskvinde til Vuggestuen Bjørnbaksvejs nye bord, der bringer pædagogerne tættere på børnene. Foto: Mette Baun Christensen

Et helt nyt bord hjælper pædagogerne og børnene i Vuggestuen Bjørnbaksvej i Aarhus med at komme tættere på hinanden på deres ugentlige udflugter. Tidligere blev børnene ikke mødt i øjenhøjde, og det var fysisk krævende for pædagogerne at have børnene med på tur. 

Derfor gik pædagog Mette Baun Christensen til tegnebordet sammen med vuggestuens tømrer for at finde ud af, hvordan de kunne slå to fluer med et smæk og lave en opfindelse, der ville give et bedre arbejdsmiljø, skabe trygge rammer og flytte børnene op i pædagogernes øjenhøjde.

- Vi havde længe talt om, hvordan vi kunne skabe et bedre arbejdsmiljø for både børn og voksne på de her ture, og jeg talte med vores tømrer Ole om, hvordan vi kunne lave noget, der kunne være med til at få børnene op i en god højde og dermed opleve et samspil mellem hinanden og os pædagoger. Han er bare skide god ham Ole, og han havde lavet noget lignende derhjemme til sine egne børn, fortæller hun.

Hun forklarer, hvor intimiderende det må føles, når en meget større person kommer ind over en oppefra: 

- Det ville du heller ikke bryde dig om, vel? Nej, det er langt bedre, at vi voksne står ved siden af børnene og møder dem i øjenhøjde. Det skaber nemlig en form for ligeværd, netop fordi børnene bliver mødt i deres egen højde, uddyber hun.

Udeliv for begyndere
Mette Baun Christensen og de andre pædagoger på Vuggestuen Bjørnbaksvej tror på, at børnene i institutionen lærer mest, hvis de kommer med ud i naturen og ser, hvor den mad, de spiser, kommer fra. Det var dog rigtig hårdt arbejde for pædagogerne.

- Vi har altid prioriteret udelivet i vores institution. Vi har det, vi kalder en ”naturpatrulje”, hvor vi tager en gruppe af otte børn med ud i naturen og laver mad. Rent fysisk var det dog alt for hårdt hele tiden at skulle bukke sig ned og vise børnene, hvordan de skulle arbejde med redskaberne, skrælle gulerødder osv. Vi følte ikke, at vi kunne hjælpe dem ordentlig – altså give dem en god oplevelse med madlavningen, siger hun.

Vuggestuens nye bord har otte huller, hvor naturpatruljens otte børn kan stå og hjælpe til med at lave mad uden at risikere at falde bagover.
Foto: Gunhild Bjarnason


Det nye bord har plads til otte børn, så det enkelte barn har sin egen plads. De kan selv kravle ind og ud, når de vil, og når de er inde i deres hul, falder de ikke pludselig bagover. Bordet skaber altså både en følelse af selvbestemmelse og tryghed, forklarer ophavskvinden:

- I og med at det enkelte barn har sin egen plads, skaber bordet rum til fordybelse og koncentration. De bestemmer selv, hvornår de vil ind og ud, men der er samtidig en afgrænsning for dem, fordi de har deres egen plads. Det giver en dejlig tryghed og et unikt nærvær, der er til gavn for både børn og pædagoger, fortæller Mette Baun Christensen.

Et bedre arbejdsmiljø skaber større nærver
Pædagogisk leder i Vuggestuen Bjørnbaksvej, Gunhild Bjarnason, er meget enig. Hun erkender, at naturpatruljens arbejdsmiljø var for hårdt og er af den grund meget glad for, at de to opfindere stak hovederne sammen:

- Alt i alt er vi bare super tilfredse med vores bord – både pædagogerne og børnene. De voksne opnår et bedre samarbejde med de små, og det er den pædagogik, vi gerne vil stå for. Et ekstra plus er, at bordet skaber et langt bedre arbejdsmæssigt miljø i forhold til blandt andet rygskader. Derudover giver det børnene et mere kropsligt nærvær og en følelse af at være med, siger hun.  

Børnene synes, at deres nye bord er sjovt og spændende, forklarer Gunhild Bjarnason afslutningsvist. Hun håber på, at opfindelsen vil sprede sig til andre institutioner, fordi den netop gør det muligt for pædagogerne at være i kontakt med alle børnene uden at skulle bukke sig ned og løfte dem op. De bliver nu mødt i deres egen højde.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.