De er der hele tiden.
Historierne om at ingen gider passe børn, at de unge svigter pædagoguddannelserne, og at faget er i frit fald.
Men i Århus har man tilsyneladende fundet løsningen. I hvert fald kan der ikke klemmes flere studerende ind på hverken Jydsk Pædagog-Seminarium eller Peter Sabroe Seminariet. Alle pladser er optagede.
Mænd giver bonus
På Peter Sabroe Seminariet peger konstitueret rektor Anne Krogh på flere mulige forklaringer på seminariets succes.
En tredjedel af de studerende er mænd, og udsigten til det blandede studiemiljø tiltrækker endnu flere kvinder.
»Vi tror på, at folk vælger en uddannelse, fordi de er grådige efter et arbejdsliv, hvor de kan genkende sig selv og deres interesser. Derfor har vi satset massivt på at tiltrække mændene ved at tilbyde linjer, der appellerer til dem, blandt andet rollespil og edb,« fortæller Anne Krogh, der også fremhæver undervisningsformen som en afgørende faktor.
»Vores undervisning er tæt på virkeligheden i den forstand, at vi ofte er uden for klasseværelserne. Vi tager ud i daginstitutionerne og prøver teorierne af, ligesom vi i mange år har været med i Århus Festuge,« fortæller hun.
Susan Tranekær Rasmussen, medlem af De Studerendes Råd på Peter Sabroe Seminariet, fremhæver også synligheden i bybilledet og temaundervisningen som afgørende, men derudover ser hun det høje faglige niveau som en væsentlig forklaring.
»Vi har et af landets højeste gennemsnit, og det tiltrækker folk, der både kan og vil,« mener Susan Tranekær Rasmussen.
Storbyeffekt
På Jydsk Pædagog-Seminarium forklarer rektor Erik Hygum seminariets succes med størrelse, placering og faciliteter.
»Vi er landets største pædagogseminarium og ligger i en stor by, der kan tilbyde noget ud over studiet. Og så har vi svømmehal, idrætshal og ressourcer til at støtte studerende med særlige behov,« siger han.
Også Heino H. Gudmundsen, der er formand for De Studerendes Råd på Jydsk Pædagog-Seminarium, mener, at de gode faciliteter har stor betydning, og fremhæver desuden skolens profil som helt afgørende.
»Vores undervisning er struktureret med hold- og klasseundervisning i modsætning til Peter Sabroe Seminariets, som er mere temabaseret. Jeg tror, at de meget forskellige profiler gør, at der er plads til to succesfulde seminarier i byen,« mener han.