Af Jacob Basbøll, jaba@avisen.dk
At rejse er at leve, men det kan også blive dyrt for især overvægtige i fremtiden. For i takt med, at den globale opvarmning sender flybrændstofspriserne til himmels, så bør det blive de overvægtige, der betaler den ekstra regning.
Det mener en af Australiens førende diætister, John Tickell. Han opfordrer til, at de australske flyselskaber skal lade overvægtige betale for overflødige kilo, ligesom man i dag betaler for ekstra bagage, fordi tungere last kræver mere brændstof og dermed giver større CO2-udslip.
Herhjemme kalder ernæringseksperten Arne Astrup diskussionen for interessant.
»Jeg har selv oplevet at skulle betale et par tusinde kroner ekstra, fordi jeg havde 10 kilo bagage for meget med. Og der kunne jeg ikke lade være med at tænke på, at ham bag mig ikke skulle betale ekstra, selvom han tog 25 kilo mere fedt med op i flyet,« siger Astrup, der er leder af Institut for Human Ernæring på Det Biovidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet.
Ekstra tøj og fedt koster
Snart kan det være, at man kommer til at betale for ekstra vægt ¿ uanset om det skyldes en ekstra kuffert på bagagebåndet eller en ekstra kuffert på maven. Allerede i dag overvejer flere amerikanske flyselskaber den model, forklarer Arne Astrup. Og han mener, at det også vil gå den vej herhjemme.
»I fremtiden vil vi nok se, at flyselskaberne begynder at regne den samlede vægt ud for passagerer inklusive bagage. Man skal selvfølgelig passe på, at man ikke diskriminerer overvægtige, men på den anden side er det svært at komme udenom, at det koster mere at transportere hvert et kilo ekstra,« siger Arne Astrup.
Hos SAS vil man ikke høre tale om, at overvægtige skal betale mere for en billet end normalvægtige.
»Vi opdeler ikke vores passagerer efter vægt, køn eller race, og det har vi heller ingen planer om at gøre,« siger pressechef i SAS Danmark, Jens Langergaard.
Han påpeger, at restriktionerne i bagagevægten også handler om, hvor meget der er plads til i flyenes lastrum.