Hel by ærgrer sig: Fynsk færge-fuser koster arbejdspladser
- Planerne om at etablere et hovedkvarter i Svendborg kommer vi ikke til at arbejde videre med, fortæller Jesper Maack, der er kommunikationschef hos Molslinjen. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix/arkiv
Molslinjens overtagelse af rederiet Færgen ændrer planerne om at placere hovedkontor i Svendborg.

Svendborg havde sat næsen op efter at få 20 arbejdspladser til byen, når rederiet Færgen rykkede teltpælene op på Bornholm og flyttede hovedkontoret til den sydfynske by, skriver DR Fyn.

Men så kom Molslinjen, der i øvrigt var årsag til, at Færgen rykkede til Svendborg i første omgang, og opkøbte resten af Færgens ruter - Spodsbjerg-Tårs, Bøjden-Fynshav, Samsø-Kalundborg og Esbjerg-Fanø.

Molslinjen har således overtaget driften af alle ruter, og det betyder også, at hovedkontoret i Svendborg kommer til at lukke. Det fortæller Jesper Maack, der er kommunikationschef hos Molslinjen

- Planerne om at etablere et hovedkvarter i Svendborg kommer vi ikke til at arbejde videre med. Lejemålet dernede bliver opsagt, siger han til DR Fyn og fortsætter:

- Vi er et rederi med base i Aarhus, og det er også her, og delvist på Bornholm, at vi har vores administration og alle vores stabsfunktioner. Så de nye ruter kommer på det område til at blive drevet fra Aarhus.

Meldingen ærgrer Svendborgs borgmester Bo Hansen fra Socialdemokratiet.

- Jeg frygtede egentlig, at det ville ske. Men der er også noget i mig, der siger, at jeg ikke er så overrasket. Når en virksomhed på den måde pludselig bliver en del af noget større, så er det helt naturligt, at man sidder og kigger efter nogle synergieffekter, siger han til DR Fyn.

Og så er der jo Ærøexpressen - en færge som lige nu er ved at blive bygget i Riga i Letland, og som skal sejle mellem Rudkøbing og Marstal.

Her har man været i dialog med rederiet Færgen, fordi man har behov for et professionelt selskab til at drive expressen, når den ifølge planen kommer ud at sejle i det sydfynske øhav i 2019.

- Dem har vi haft mange forhandlinger med, og de har hjulpet os et godt stykke af vejen. De har blandt andet hjulpet og med vores estimater af antallet af passagerer, siger Christian Holm, der er formand for Ærøexpressen, til DR Fyn og uddyber:

- Der har de været inde over at hjælpe os, så vi kan sikre os, at det, der er baggrund for vores budgetter, er noget der passer, og at det har været igennem professionelle hænder.

Men lukningen af kontoret i Svendborg får ikke direkte konsekvenser for Ærøexpressen, mener Christian Holm.

- Telefonen er opfundet, og vi kan også bruge internet. Så det skal nu nok gå, at hovedkontoret ikke kommer til at ligge lige ved siden af. Det er i hvert fald ikke det, der kommer til at bremse et eventuelt samarbejde.

Han understreger dog, at man ikke har lagt sig fast på en aftale endnu

- Vi har flere operatører i kikkerten, og vi taler med nogle af dem. Det bliver en glædelig dag, når vi kan fortælle, om det er blevet Molslinjen eller nogle andre. Det ser vi frem til, siger Christian Holm til DR Fyn.

DR