Det økonomiske overskud i Mærsk ser ud til at være på noget af en sejltur i uvejr, viser årsregnskabet for 2011.
Godt nok kom gigantrederiet ud af 2011 med et overskud før skat på 50 milliarder kroner, hvilket svarer til en lille tilbagegang på 7 procent i forhold til 2010, som stemmer med de forventninger, koncernen meldte ud i november.
Der, hvor det er gået ned ad bakke, er i forhold til resultatet efter skat. Her har Mærsk noteret en tilbagegang på 36 procent fra 28 milliarder kroner i 2010 til 18 milliarder kroner i 2011. Det skyldes bl.a. en kraftig nedtur for det største forretningsområde, containertrafikken, hvor Mærsk kom ud med tab i 2011.
"Det negative resultat skyldtes primært de lave rater på ruterne mellem Asien og Europa. Fragtraterne var i begyndelsen af året på et rimeligt niveau, men faldt i løbet af året på grund af tilgang af ny tonnage. Generelt var fragtraterne 8 pct. lavere end i 2010, og dette, kombineret med 35 pct. højere brændstofpriser, reducerede indtjeningen betydeligt. Antallet af fragtede containere steg med 11 pct. til 8,1 mio. FFE, og Gruppen genvandt mere end den markedsandel, der blev tabt i 2010," skriver ledelsen i regnskabet.
På den lidt mere positive side udviklede selskabets omsætning sig i væsentlig bedre retning. Den voksede således med 2 procent til 322,5 milliarder kroner, og det skyldtes ikke mindst højere oliepriser og større containermængder. Mærsk-koncernens egenkapital lyder nu på 208 milliarder kroner.