Den fransk-britiske Concorde samt det russiske Turpolev Tu-144 er de eneste passagerfly, som har fløjet hurtigere end lydens hastighed (1.000 km/t). De fløj dobbelt så hurtigt, og Concorden kunne derfor nedbringe tiden mellem eksempelvis London og New York med tre-en-halv time, hvor almindelige fly bruger syv timer mellem disse to metropoler.
Det russiske Tupolev, som ligende Concorden til forveksling takket været kraftig industrispionage og derfor hurtigt blev døbt "Concordski", fik dog en kort karriere. Det styrtede ned ved et flyshow i Paris i 1973, havde altid problemer og blev udfaset som passagerfly og endte resten af karrieren som verdens dyreste postfly.
Styrt og brændstof og slog dem ihjel
I juli 2000 styrtede en Concorde ned – også nær Paris, hvor 113 mennesker omkom. Ulykken skete, fordi flyets venstre dæk eksploderede under starten, da det ramte en flydel på banen, og resterne slog hul i brændstoftanken, som eksploderede kort efter take-off.
Kort efter indstilledes alle flyvninger med Concorde-flyene, og det blev skrottet. Det var også rasende dyrt i brændstof og havde overlevet sin funktion så at sige. Selv om der stadig var prestige bare at have råd til at flyve i det, så var det stadig et lille kompakt fly med dårlig plads og halvsløje sæder, og det fik konstant dårlig omtale på grund af sin fråds med brændstof samt både luft- og støjforurening.
Men tanken om superhurtige overlydsfly er stadig en drøm for mange flyfabrikanter, men prisen for at udvikle et rentabelt et af slagsen, har afholdt mange fra at gå "all in".
De tre E'er
Og der er tre E'er på engelsk i udfordringerne ved overlydsfly: Engineering, Economics og Environment.
Især det sidste,miljøet, gør det ikke nemmere, og med det nye udtryk "flyskam", så vil et sådan prædikat jo nærmest blive tatoveret på én, hvis man fløj i overlydsfly i dag.
Men stik imod disse meget store udfordringer, findes der to selskaber, som ikke har været blege for at tage handsken op, hvor Concorden smed den. Og disse to er så langt i udviklingen og prototyperne, at de selv mener, at de er i service allerede i begyndelsen af 2025.
Og et af dem flyver endnu hurtigere end Concorden. Nemlig med hastigheden Mach 2.2 (2.200 km/t). Så kan man komme fra London til New York på 3 timer og et kvarter.
Det ene firma, Aerion Corporation i Reno, Nevada, satser mest på private kunder i deres AS-2 i størrelsen fra 8 og op til 12 passagerer og med en pris på mellem 800- og en milliard kroner per fly. Det flyver så "kun" 1.600 km/t.
Ordrer for milliarder
Ydermere har firmaet i Nevada opfundet det såkaldte "boomless cruise", som eliminerer det brag, det giver, når fly gennembryder lydmuren. Det kan også flyve på stort set hvilket som helst brændstof og er gearet til at kunne udskifte motorer med el, da ambitionen er et CO-2-neutralt fly og flyrejse inden for de næste 20 år.
Men at flyve hurtigere end lyden er ikke kun forbeholdt rige privatjet-kunder. Et andet firma i Denver, Colorado, Boom Supersonic – satser nemlig på større passager-overlydsfly på mellem 55 og 75 sæder. Navnet på den er Overture. Det koster så 1.3 milliarder kroner, flyver 2.200 km/t og er allerede forudbestilt med ordrer for næsten 30 milliarder kroner. Det er Virgin Group og JAL (Japan Airlines), som har bestilt flyene.
Også det fly forventes at flyve sin jomfrurejse i 2025 ligeledes på bio-brændstof.
Her er det især de transatlantiske ruter såsom San Francisco-Tokyo, London-New York m.fl., der bliver ruterne – ikke Billund til Kastrup.