I alt 1213 flyafgange hos luftfartsselskabet SAS er blevet aflyst mandag og tirsdag på grund af en strejke blandt selskabets skandinaviske piloter.
Tirsdag har strejken varet fem dage og kostet 2802 aflyste afgange.
I alt er 279.334 passagerer ifølge SAS blevet påvirket.
Arbejdsnedlæggelsen fra 1409 piloter fra Danmark, Norge og Sverige er sket, da det ikke er lykkedes at nå til enighed med SAS om en ny overenskomst. Det er særligt løn- og arbejdstid, der skiller dem.
Det har fået piloterne i de fire fagforeninger i Skandinavien, som har samlet sig i SAS Pilot Group, til at strejke siden fredag.
De skandinaviske piloters hovedkrav under forhandlingerne er:
Bedre overblik over arbejdstid:
* I øjeblikket kender hovedparten af piloterne deres arbejdstid, to uger før månedens vagtplan træder i kraft. De skal have én friweekend om måneden. En" SAS-weekend" for piloter begynder fredag klokken 16 og slutter mandag klokken 07. Der er enkelte eksempler på, at piloter har arbejdet syv "SAS-weekender" i træk.
* 40 procent af piloterne arbejder på en såkaldt fastgruppeordning. De kender deres vagtplan måneder frem i tiden. De resterende 60 procent har en variabel vagtplan, hvor de kun ved, hvor mange fridage de har hver måned. Piloterne ønsker, at flere skal have fastgruppeordningen.
* En friweekend for en SAS-pilot klassificeres som værende fra fredag klokken 16 til mandag klokken 07. Det betyder, at hvis en pilot har haft fri fra arbejde 16.30 om fredagen, men ikke møder på arbejde igen før mandag klokken 07, så er der tale om en weekendvagt.
* Det gælder altså også, hvis piloten har fri fredagen, lørdag og søndag og først igen møder på arbejde klokken 06 om mandagen. Piloten har da ikke haft en friweekend, da han møder før klokken 07 mandag.
Mere i lønposen:
* Piloterne har krævet en lønstigning på 13 procent.
* Lønkravet skyldes, at piloterne accepterede en lønnedgang i 2012, da SAS kæmpede med en dårlig økonomi. De mener, at de bør få del af overskuddet, efter at det går bedre økonomisk.
* SAS har de seneste år leveret et årligt overskud på over en milliard svenske kroner.
At anciennitetsaftaler genindføres:
* Før overenskomstforhandlingerne mellem de to parter gik i gang, opsagde SAS aftaler, der blandt andet regulerede ancienniteten mellem piloterne i forskellige lande.
* Det gør ifølge piloterne deres arbejdsudsigter usikre. Aftalerne har blandt andet en betydning for muligheden for at blive kaptajn, hvilke typer af fly man kan søge om at flyve, og hvornår man får ferie.
* Ifølge SAS udgør piloternes krav en trussel mod luftfartsselskabets konkurrenceevne.
* SAS har tilbudt en lønstigning til de svenske piloter på 2,3 procent.
Kilder: Det norske nyhedsbureau NTB, SAS, Ekstra Bladet.