OVERBLIK: Ris og ros til vismandskonklusion om biler

Afgifter på personbiler skæve i forhold til samfundsmæssige omkostninger, lyder det i miljø-økonomisk rapport.

Bilejere har i årevis betalt alt for høje afgifter, når man ser det ud fra en samfundsøkonomisk betragtning.

Det konkluderer formandskabet for Det Økonomiske Råd, kaldet vismændene, i den miljø-økonomiske rapport, der er udgivet tirsdag.

De har undersøgt sammenhængen mellem beskatningen af biler og de negative effekter, der er forbundet med bilkørsel. Det handler ikke kun om miljø- og klimabelastning, men også trængselsproblemer, støj og trafikulykker.

Og de nuværende afgifter er skævt fordelt, når to bilejere betaler samme registrerings- og miljøafgift for den samme bil, selv om den ene kører meget lidt, og den anden kører meget, lyder det.

Det budskab glæder økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA), mens Det Økologiske Råd er kritiske.

Her er et overblik over reaktioner på rapporten:

* Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA):

- Vi har siden folketingsvalget nedsat registreringsafgiften tre gange. Senest i efteråret 2017. Alligevel er afgiften på biler i Danmark blandt verdens højeste.

- Jeg mener, at gode og billigere biler er noget, som øger danskernes velfærd. Nu har vi også vismændenes ord for, at lavere registreringsafgifter øger velfærden.

* Det Økologiske Råds formand, Christian Ege:

- Det giver ingen mening at gøre, som vismændene gør det: At fokusere alene på at nå EU-mål i 2030 og se bort fra, at vi skal i gang med en langsigtet omstilling frem mod fossilfrihed i 2030.

* Underdirektør i Dansk Erhverv Geert Laier Christensen:

- Det er en både interessant og rigtig konklusion. Personbiler i forvejen hårdt beskattet, og det vil være samfundsøkonomisk dyrt at kaste klimablikket den vej.

- Ser vi på idéen om at indføre kilometerafgifter frem for afgifter på at købe og eje en bil, så er vi overordnet set positive. Men det vel at mærke under forudsætningen af, at det teknologisk kan sikres, at systemet er fejlfrit og administrativt billigt at indføre og bruge.

* Formand for Ingeniørforeningen (IDA), Thomas Damkjær:

- IDA har længe fremhævet de gode potentialer i roadpricing, hvor bilisterne betaler, afhængig af hvor og hvor meget de kører. Det vil bidrage til både reduktion af trængsel og bilernes miljø- og klimabelastning.

Autobranchen Danmarks administrerende direktør Gitte Seeberg:

- Vismændene siger, at danske bilejere allerede er kraftigt overbeskattet, og at de kommende reduktioner i Danmarks CO2-udledning skal nås ved at regulere andre områder af samfundet.

- Det er en oplagt mulighed for at efterkomme autobranchens ønske om at få omlagt registreringsafgifterne fra den nuværende værdibaserede model til en grøn teknisk baseret afgift, der tager et større hensyn til bilernes miljøbelastning.

Tarjei Haaland, klima- og energipolitisk rådgiver i Greenpeace:

- Når vi taler om klimaproblemerne i Danmark, er der tendens til at glemme, at vi har et industrielt landbrug, der med sin kødproduktion har vokset sig alt for stort. Alene produktionen af køer og svin står for næsten en femtedel af Danmarks udledning af drivhusgasser, hvilket er fuldstændig uholdbart.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.