Danmark skal også i fremtiden være et grønt foregangsland. Sådan lyder ambitionen i det klimaudspil, regeringen har præsenteret tirsdag.
Men det er uklart, hvad regeringens forslag egentlig koster. Blandt andet forslaget om at gøre miljøvenlige biler mere attraktive.
Her er, hvad regeringen selv oplyser om finansieringen:
* Midler fra finanslovsforslaget for 2019: Her har regeringen afsat en ramme på 250 millioner kroner årligt i perioden 2019-2022. Af dem skal 50 millioner årligt gå til at opfylde målene om mere sammenhængende natur.
Der er altså 200 millioner årligt tilbage til de øvrige formål, som blandt andet er reduktion af drivhusgasser og renere luft. Hvordan pengene nærmere bestemt bruges, afhænger af finanslovsforhandlingerne.
* En pulje til grøn transport afsat i energiaftalen fra juni: Den er på 100 millioner kroner om året i fem år. Det fremgår af aftalen, at pengene skal bruges på både individuel og kollektiv transport.
* De resterende midler i Grøn Klimapulje, der stammer fra aftalen om at afskaffe PSO-afgiften: Det drejer sig ifølge Ritzaus oplysninger om et engangsbeløb på 26 millioner kroner.
* Pulje til avancerede biobrændsler fra aftalen om erhvervs- og iværksætterinitiativer: Den er på 100 millioner kroner om året i syv år.
* Mindre del af en pulje, der er afsat til energilagringsprojekter i en politisk aftale om successionsmidler: Ifølge Ritzaus oplysninger er der tale om et mindre beløb.
* Derudover vil regeringen anvende reserver afsat på finanslovsforslaget for 2019 samt finansiering på energiområdet: Det er ikke specificeret, hvad det dækker over.
* De tal er dog ganske små, når man sammenligner med en stor og uafklaret post i udspillet, nemlig de 50 milliarder kroner staten årligt tjener på afgifter relateret til biler. De indtægter, svarende til cirka fem procent af statens indtægter, vil forsvinde, efterhånden som bilerne bliver mere miljøvenlige, forventer regeringen.
* Derfor nedsætter regeringen en kommission, der skal komme med forslag til, hvor staten kan få penge fra, hvis ambitionen om at lokke folk over i de "grønne" biler lykkes.
/ritzau/