Dødsbranden om bord på Scandinavian Star fandt sted 7. april 1990 og kostede 159 mennesker livet.
Nu skriver Politiken, at danske myndigheder for halvandet år siden fik nye oplysninger i sagen fra en tidligere dansk hovedundersøger, men ikke overgav den viden til norsk politi.
Her er et overblik over katastrofen:
* Scandinavian Star brød i brand om natten 7. april på vej fra Oslo til Frederikshavn.
* 482 besætningsmedlemmer og passagerer var om bord på færgen. 158 af dem mistede livet ved branden, mens yderligere én senere døde af sine kvæstelser.
* Efterforskningen har vist, at ilden var opstået flere forskellige steder på færgen, og at der dermed sandsynligvis var tale om en påsat brand.
* Norsk politi gav en dansk lastbilchauffør, der selv omkom i branden, skylden. Men anklagen er trukket tilbage, efter at svenske brandeksperter anser det for usandsynligt, at danskeren kunne have startet de i alt seks brande på skibet.
* Sikkerheden om bord på Scandinavian Star blev kritiseret, da det kom frem, at personalet hverken havde holdt brandøvelser eller var blevet instrueret i sikkerhedsudstyret.
* Kaptajnen, rederen og direktøren blev i 1993 dømt for overtrædelse af loven om skibes sikkerhed. De fik den daværende strengeste straf på seks måneders hæfte.
* Pårørende til ofrene har kritiseret efterforskningen og mener, at branden var et forsøg på forsikringssvindel. Det samme mener den norske ekspertgruppe "Efterforskning af mordbranden på Scandinavian Star", der fremlagde resultatet af sine undersøgelser 6. april 2013.
* Resultaterne og materialet fra ekspertgruppens rapport er efterfølgende blevet delt med politiet i Oslo.
* I januar 2015 besluttede Stortinget i Norge at nedsætte en undersøgelseskommission, der skal granske omstændighederne ved færgebranden.
* I januar 2015 kom norske politifolk til Danmark, hvor de fik en dommers tilladelse til at ransage hos Mike Axdal fra den danske støtteforening. Han har samlet flere tusinde sider med informationer om katastrofen, skibet og rederiet.
* I februar 2016 sagde den tidligere danske hovedundersøger af katastrofen, Flemming Thue Jensen fra Søfartsstyrelsen, efter 26 års tavshed, at to fra besætningen stod bag branden.
* Også Knud Skaareberg Eriksen, tidligere chef i Søfartsstyrelsens opklaringsenhed, stod i februar 2016 frem og fortalte, at han tilbage i 1990 oplyste fire navne på besætningsmedlemmer, der kunne være ansvarlige for branden. Ifølge hans udsagn gad norsk politi dog "ikke engang at skrive dem ned".
/ritzau/