I dag torsdag kommer Minkkommissionens beretning. Forud er gået over 50 afhøringer for at kortlægge hele forløbet omkring aflivningen af alle mink.
Beretningen vil dykke ned i, præcis hvad hvilke politikere og embedsmænd foretog sig, i det månedlange forløb op til og efter at regeringen besluttede, at alle mink skulle aflives.
I processen har kommissionen undersøgt i detaljen, hvordan embedsmænd og politikere har ageret. Her er en parlør med nogle af de begreber, der kan få en hovedrolle, når beretningen skal beskrive forløbet:
* Hjemmel:
En hjemmel er en bemyndigelse i en lov til, at myndighederne kan foretage en handling eller træffe en afgørelse. Hvis ikke en myndighed har hjemmel til at foretage sig en myndighedsopgave, siger man, at den er uden lovgrundlag.
* Smittezoner:
I håndteringen af coronasmitte i mink taler man om, at minkfarmene var inddelt i tre zoner:
Den første zone bestod af smittede besætninger. Den anden zone var besætninger inden for 7,8 kilometers radius af smittede besætninger. Den tredje zone var besætninger uden for de 7,8 kilometers radius.
Ifølge Fødevarestyrelsen var der hjemmel i lov om hold af dyr til at aflive mink i de to første zoner. Men ifølge styrelsen var der ikke hjemmel i den tredje zone.
* Bilag og regeringssager:
Når et udvalg af ministre skal drøfte et bestemt spørgsmål, udarbejder embedsværket det, der kaldes en sag. Der er tale om det skriftlige materiale, der kan tænkes at skulle bruges til eksempelvis at træffe en beslutning.
Dokumenterne i sagen sammenfattes i et cover, der skal opsummere de vigtigste informationer til de tilfælde, hvor der ikke er tid til at læse alt materialet. Altså en slags hoveddokument.
Ud over det særskilte cover er der ofte en række bilag, hvor der er yderligere information.
* Embedsværkets titler:
Et ministerium er et hierarki, der i grove træk kan beskrives som en pyramide, med en departementschef øverst. Herunder følger en gruppe afdelingschefer, der har hver sin afdeling under sig. De afdelinger er inddelt i kontorer med hver sin kontorchef.
Kontorerne består også af flere menige medarbejdere såsom konsulenter eller fuldmægtige.
Hovedpersonerne i sagen
Minkkommissionen har indhentet over en million dokumenter. Der er afgivet forklaring fra over 70 personer, der er ansat i 11 forskellige myndigheder.
Derfor forventes beretningen, der afleveres til Folketinget torsdag, at blive et omfattende værk.
Her er nogle af de personer, der har været i fokus, når kommissionen har indhentet forklaringer enten på grund af deres rolle eller deres forklaring til Minkkommissionen:
Politikere:
* Statsminister Mette Frederiksen (S).
Statsministeren var mødeleder på det møde i regeringens koordinationsudvalg 3. november, hvor det blev besluttet, at alle mink skulle aflives.
* Daværende fødevareminister Mogens Jensen (S).
Håndteringen af mink hørte hjemme under fødevareministeren. Efter Mogens Jensens afgang var det også i Fødevareministeriet, at loven om det midlertidige forbud mod hold af mink blev fremsat.
Embedsfolk i Statsministeriet:
* Departementschef Barbara Bertelsen.
Det var Barbara Bertelsen, der tog initiativ til, at der skulle være et møde i regeringens koordinationsudvalg 3. november.
* Departementsråd Pelle Pape.
Han spiller en central rolle i tilblivelsen af materialet til mødet 3. november. Det er Pelle Pape, der udsender en grov skitse over, hvad materialet til mødet skal indeholde.
I en sms beder han om en række punkter fra forskellige myndigheder. Et af dem lyder:
- Tiltag i forhold til at aflive mink (herunder indstilling om at sætte det i dvale/lukke lortet).
Embedsfolk under det daværende Miljø- og Fødevareministerium:
* Daværende departementschef Henrik Studsgaard.
Som departementschef deltog Henrik Studsgaard på det møde, hvor regeringen besluttede, at alle mink i Danmark skulle aflives.
Samtidig var han chef for de embedsmænd, der i deres forklaring til Minkkommissionen har fortalt, at de mener, at der blev gjort opmærksom på, at det var deres vurdering, at der ikke var hjemmel til at kræve alle mink aflivet.
* Daværende afdelingschef Tejs Binderup.
Tejs Binderup var som afdelingschef inde over ministeriets håndtering af mink. Han var derfor også med i kommunikationen med andre ministerier og med til at godkende internt materiale til Mogens Jensen og til regeringsmøder.
* Hanne Larsen, daværende veterinærdirektør i Fødevarestyrelsen.
Hanne Larsen var veterinærfaglig direktør i Fødevarestyrelsen, hvor det er vurderingen, at man ikke har hjemmel til at aflive mink uden for smittezonerne.
Men det er også Fødevarestyrelsen, der udsendte et brev til minkavlerne, hvor der står, at "alle mink i landet skal aflives".
I et afsnit med titlen "Minkfarme uden for zonerne" står, at "aflivningen af alle mink (også avlsdyr) skal være overstået 16. november".
* Birthe Schubart, kontorchef i Fødevarestyrelsens Center for Jura og Kontrol.
Det var Birthe Schubart, der vurderede, at der ikke var hjemmel i lov om hold af dyr til at slå alle mink i Danmark ned.
Da hun afgav forklaring for kommissionen, blev den vurdering udfordret af nogle af bisidderne - blandt andet statsministerens departementschef.
Embedsfolk i Justitsministeriet og politiet:
* Justitsministeriets departementschef, Johan Kristian Legarth.
I dagene omkring beslutningen om at aflive alle mink var justitsminister Nick Hækkerup (S) syg med corona. Derfor var Johan Kristian Legarth Justitsministeriets repræsentant på mødet, hvor beslutningen om aflivning af alle mink blev truffet.
Samtidig var det Justitsministeriet, der havde samlet materialet til mødet.
* Thorkild Fogde, rigspolitichef.
Øverste chef for Rigspolitiet. Her blev udfærdiget et actioncard, som kunne bruges af politiets folk, når de ringede til minkavlere om aflivning af mink.
En advokatundersøgelse har i forvejen kritiseret de actioncard.
Kilde: Minkkommissionens afhøringer.
Tidslinjen:
Torsdag afleverer Minkkommissionen sin beretning til Folketinget. Beretningen er det foreløbige klimaks på forløbet om coronasmitte i mink i Danmark.
Læs her i grove linjer om forløbet i 2020, der endte med at koste en minister sit job:
* 15. juni: Der konstateres for første gang smitte med covid-19 i mink i Danmark.
* 16. juni: Miljø- og Fødevareministeriet informerer Statsministeriet om fundet, og at man agter at aflive dyrene ud fra et forsigtighedsprincip.
Statsministeriets departementschef, Barbara Bertelsen, godkender det og lægger det til statsminister Mette Frederiksen (S).
* 19. juni: Statsministeren godkender planen med ordene: "o.k. - vil dog betvivle, om det er nok".
* 7. juli: Regeringen skifter strategi. I stedet for at aflive alle minkbesætninger, hvor der er fundet coronasmitte, skal smitten overvåges, og der indføres påbud om brug af værnemidler på minkfarmene.
* 4. september: Statens Serum Institut (SSI) noterer sig, at en særlig variant af coronavirus fra mink har spredt sig til lokalbefolkningen i Nordjylland.
* 18. september: SSI skriver i en ny risikovurdering, at minkvarianten potentielt kan "mindske eller eliminere" vaccinernes effekt.
* 1. oktober: Regeringen skifter til en ny strategi. Nu skal besætninger med smittede mink og besætninger i 7,8 kilometers radius af smittede mink aflives. I første omgang betyder det, at en million mink skal aflives.
* 2. november: På et møde mellem brancheorganisationen Kopenhagen Fur, SSI's faglige direktør, Kåre Mølbak, og Fødevarestyrelsen fortæller Mølbak, at der er resultater, der viser, at mutationen af coronavirus fra mink viser nedsat følsomhed for antistoffer.
* 3. november: SSI afleverer en risikovurdering til Sundhedsministeriet, hvori der står:
- En fortsat minkavl under en igangværende covid-19-epidemi indebærer en betydelig risiko for folkesundheden, herunder for muligheder for at forebygge covid-19 med vacciner.
* 3. november: På et møde i regeringens koordinationsudvalg beslutter regeringen, at alle mink i Danmark skal aflives.
* 4. november: På et pressemøde med statsminister Mette Frederiksen (S) og fødevareminister Mogens Jensen (S) oplyses det, at alle mink i Danmark skal aflives.
* 8. november: Det beskrives i pressen og bekræftes i et skriftligt svar fra Mogens Jensen, at regeringens beslutning kommer til at kræve en ny lovgivning, da der ikke for nuværende er hjemmel til at kræve mink uden for zonerne på 7,8 kilometer aflivet.
* 9. november: Regeringen opgiver at få en hastelov gennemført, da der mangler den tilstrækkelige opbakning i Folketinget.
* 18. november: Mogens Jensen træder tilbage som fødevareminister, efter at Miljø- og Fødevareministeriet har udsendt sin redegørelse for forløbet.
* 21. december: Folketinget vedtager L77 med titlen "Lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink".
Kilder: Minkkommissionens afhøringer, Miljø- og Fødevareministeriets redegørelse.
/ritzau/