Berlingske Media har onsdag præsenteret en ny strategi for mediehuset, der blandt andet også indbefatter en spareplan og nedlæggelsen af 93 stillinger.
- Vi står foran en dramatisk og gennemgribende digital forvandling af Berlingske-koncernen og dens titler.
- Vores ambition er stor. Inden årets udgang skal vore titler være de førende digitale titler på hver deres område, siger Anders Krab-Johansen, der er koncernchef i Berlingske Media.
Læs mere om omlægningerne her:
* Den røde tråd i omlægningen er, at Berlingske skal være endnu mere digital, og så skal både medarbejderstaben og forretningen trimmes.
* Det indbefatter blandt andet, at børneavisen Kids News lukkes.
* Papiravisen BT får reduceret sit sideantal, men fortsætter med at udkomme som betalingsavis med nyheder, sport og underholdning som omdrejningspunkt.
* Det bliver dog hovedsageligt med stof fra netavisen bt.dk, som bliver BT-brandets hovedkanal og skal være helt gratis.
* Trafik- og gratisavisen Metroxpress skifter navn til BT Metro.
* Mx.dk lukker til gengæld, og det samme gør siderne aok.dk og business.dk.
* Layout af BT og Berlingske vil fremover blive foretaget af det eksterne bureau Wunderkind, som overtager 32 ansatte.
* Derudover nedlægges 29 redaktionelle stillinger, 20 HK-stillinger og 12 øvrige stillinger.
* Samlet nedlægges altså 93 stillinger. Der er i dag 881 ansatte i koncernen.
* Endelig dropper Berlingske Media ejerskabet og samarbejdet omkring radiostationen Pop FM.
Kilder: Berlingske og Mediawatch.
/ritzau/