Det vakte opsigt, da Grønlands landsting, Inatsisartut, i 2017 åbnede for at anlægge tre nye lufthavne til 3,6 milliarder kroner.
En meget ventet samfundsøkonomisk analyse blev fredag offentliggjort.
Her er hovedpunkterne i sagen om lufthavnsplanerne:
* Politikere vil udvide to eksisterende lufthavne i Nuuk og Ilulissat i Vestgrønland til atlantlufthavne. Så kan fly over Atlanterhavet lette og lande. Desuden vil man bygge en helt ny lufthavn i Qaqortoq i syd.
* Lovforslaget blev sendt i høring i januar i år. Men det har vakt kritik, at regeringen ikke har offentliggjort de samfundsøkonomiske analyser i forbindelse med høringen af lovforslaget. Bag kritikken står politikere, erhvervsliv og borgere.
* Politikerne i Inatsisartut (det grønlandske landsting, red.) har ikke hele finansieringen på plads i forslaget. De vil hente to milliarder kroner i fremtidigt udbytte fra selvstyreejede selskaber. Samtidig foreslår de at optage lån for de resterende 1,6-1,8 milliarder kroner.
* Grønlands statsejede lufthavne, Kalaallit Airports A/S, prækvalificerede i marts det kinesiske selskab CCC til at kæmpe med fem andre udenlandske entreprenører om milliardopgaven.
* Et kinesisk konsortium fik i 2016 nej til at købe den ellers nedlagte Flådestation Grønnedal i Sydgrønland. Den danske regering besluttede at genåbne militærlejren for at holde stormagten Kina ude af Grønland og Arktis.
* At Kina nu er på banen som mulig entreprenør på de nye grønlandske lufthavne, skal ifølge nyhedsbureauet Reuters have fået en højtstående dansk embedsmænd til at advare Grønland. Det er dog senere afvist af udenrigsminister Anders Samuelsen (LA).
Kilder: Berlingske Business, altinget.dk og Reuters.
/ritzau/