Analyse afslører årsager til søvnløshed: For mange arbejdsopgaver, konflikter og frygt for fyringer
Bobby Zachariae, professor på Aarhus Universitet og Mikael Rasmussen, søvnekspert. Foto: Privat
Størstedelen af danskerne oplever søvnbesvær. For mange arbejdsopgaver, konflikter og frygt for fyringer er blandt årsagerne, viser ny undersøgelse.

”Jeg vågner omkring kl. 2, og tankerne kører i hovedet, så jeg ikke kan falde i søvn igen.”

Buschauffør i chok: Truet med kniv

Citatet stammer fra en besvarelse i en ny undersøgelse, som analyseinstituttet Epinion har udført for HK Privat. Over halvdelen af HK'erne - 58 procent - svarer, at de dagligt eller i perioder oplever søvnproblemer.

55 procent har inden for de seneste to år haft en eller flere perioder med søvnproblemer, der efter HK'ernes egen overbevisning skyldes forhold på jobbet. For mange arbejdsopgaver, konflikter og frygt for fyringer er ifølge HK'erne blandt årsagerne til søvnproblemerne.

Ifølge søvnvejleder Mikael Rasmussen, der er medforfatter til bogen 'Sov godt hele natten', stemmer HK'ernes oplevelser fint overens med andre større undersøgelser. 14 procent af danskerne oplever decideret søvnløshed, hvor man er plaget hver dag. Størstedelen af danskerne oplever søvnproblemer i perioder.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er udført af analyseinstituttet Epinion for HK Privat. Der er foretaget 3.457 interviews med medlemmer af HK Privat i perioden 15.-25. maj 2018.

UDVID

Det er særligt de daglige søvnproblemer, som skal tages alvorligt. Både Mikael Rasmussen og professor på Psykologisk Institut på Aarhus Universitet, Bobby Zachariae, pointerer, at det er normalt at opleve søvnproblemer i perioder, fordi søvnen er påvirket af, hvad der sker i vores liv.

- Vores søvn er påvirkelig. Det er naturligt, at hvis der sker nogle ting i folks liv, så er der større risiko for, at man ikke kan falde i søvn. Man skal jo ikke sove, når der er fare på færde, siger Bobby Zachariae.

Mikael Rasmussen tilføjer:

- Den største søvntyv i det her samfund er, at man ikke kan falde ned igen efter en lang dag. Der er for meget gang i dit nervesystem til, at du kan falde i søvn, siger han.

På linje med HK'erne i undersøgelsen mener Mikael Rasmussen, at arbejdslivet har en stor del af skylden for søvnproblemerne. Det kan være konflikter med kolleger eller for mange opgaver, som man ikke kan nå i løbet af dagen, forklarer han.

Af samme årsag mener Bobby Zachariae, at danskerne  skal blive bedre til at lægge arbejdet fra sig, når de går hjem. For eksempel at man beslutter sig for ikke at læse mails, når man har fri.

- Nogle arbejdsgivere siger til deres medarbejdere, at de ikke må tjekke mails, når de har fri. Det ville efter al sandsynlighed have en god effekt, mener Bobby Zachariae. 

Teknologien spiller en stor rolle

Mens de fleste kan slappe af ved tanken om, at periodiske søvnproblemer er normale, er det anderledes alvorligt, hvis et akut søvnproblem bliver kronisk. Den problemstilling er ifølge søvnvejlederen stigende.

Siden slutningen af 1990'erne har undersøgelser ifølge Mikael Rasmussen vist, at stadig flere oplever søvnløshed i forlængede perioder.

Søvnvejlederen peger særligt på den voksende teknologi som 'synder'. 

- I den tidsperiode opstår internettet, Facebook og smartphones. Man kan være på 24 timer i døgnet. Det rum, hvor der ikke stilles nogen krav til os, er indsnævret, fordi man kan være på hele tiden. Vi har alt for mange stimuli, og det er sket i løbet af få årtier, forklarer Mikael Rasmussen.

Han understreger, at hvis man oplever søvnproblemer, er det afgørende ikke at give efter for sin lyst til at lukke ned for sit liv i det, han kalder 'sikkerhedsadfærd'. 

- Det allervigtigste for, at du kan komme til at sove godt igen, er, at du får rørt dig, og at du kommer ud i lyset og deltager i det sociale liv, siger Mikael Rasmussen.

 

FAKTA: Gode råd til dig, hvis du oplever søvnproblemer

  • Gå i seng og stå op på samme tid hver dag. Det skaber regelmæssighed, og det kan vores krop godt lide.
  • Hvis du ikke kan falde i søvn i løbet af 20 min., så stå op igen og gå først i seng, når du føler dig søvnig. Ellers forbinder din krop din seng med et sted, hvor du har svært ved at sove.
  • Hvis du føler dig stresset, så skriv dine tanker ned på et stykke papir, inden du går i seng. Det letter sindet, inden du skal sove.
  • Alternativt kan du lave en to-do liste til dagen efter. Forskning viser, at det forlænger din søvn med 30 min.
  • Skab et ritual inden du går i seng med en aktivitet, som får dig til at slappe af. Læs i en bog, hør god musik eller lav sudoku eller kryds og tværs.

Kilde: Mikael Rasmussen og Bobby Zachariae.

via Listen To News