Arbejdsskadestyrelsen har i en arbejdsskadesag begået en fejl med store konsekvenser. . Folketingets Ombudsmand har derfor bedt Beskæftigelsesministeriet undersøge, hvordan Arbejdsskadestyrelsen håndterer sine papirer, skriver Fagbladet 3F.
En borger klagede til Arbejdsskadestyrelsen over en afgørelse. Ved en fejl røg brevet ind i en anden borgers sag. Det betød, at der gik næsten et år før klagen blev behandlet, og fejlen blev opdaget. Samtidig fik den anden borger indsigt i personlige oplysninger om den borger, der havde klaget.
- Der vil naturligvis altid ske menneskelige fejl i den offentlige forvaltning. Men det er vigtigt at være ekstra opmærksom, når små fejl kan få store konsekvenser. Og det gælder nok især, hvor man er gået over til digital sagsbehandling. Her vil der ofte være færre menneskelige filtre til at opfange eventuelle fejl, siger Folketingets Ombudsmand, Jørgen Steen Sørensen.
Faglig chef i Arbejdsskadestyrelsen Merete Roos beklager fejlen.
- Vi tager det meget alvorligt og har gjort flere ting: Vi har indkøbt en ny scanner, der kan skelne de papirer, der skal indscannes, efter cpr-numre. Vi har købt en ny kuverteringsmaskine, der også kan scanne og sortere de akter, der skal sendes, siger Merete Roos til Fagbladet 3F.