Danske bankkunder skal ikke længere finde sig i uigennemskuelige priser eller i lidt for ivrige bankrådgivere, der forsøger at sælge kunderne produkter, de slet ikke har brug for.
Forbrugerombudsmanden er nemlig klar til at gå længere end hidtil i forhold til de ublu banker, som i vildleder kunderne om priser og investeringer.
Forbrugerombudsmanden behandler i øjeblikket 13 forskellige sager om vildledning af bankkunder, og i sidste ende risikerer bankerne stævning og retssag. Det skriver Politiken.
"Vi behandler i øjeblikket 13 sager, hvor vi vurderer, om kunder har krav på en erstatning. Hvis vi mener, at der er et erstatningsgrundlag, tager vi det op med banken, og i sidste instans kan det være nødvendigt at gå rettens vej og stævne pengeinstituttet," siger specialkonsulent Søren Iversen fra Forbrugerombudsmanden.
Det er forårets Bankpakke II, der har gjort det muligt for forbrugerombudsmanden at tage mere vidtrækkende midler i brug overfor bankerne.
"De nye regler har givet os mulighed for at indhente de nødvendige oplysninger fra bankerne, så vi kan undersøge sagerne ordentligt og om nødvendigt stævne bankerne, hvis de har begået fejl. Det er ret epokegørende og er med til at styrke forbrugerbeskyttelsen betydeligt," siger Søren Iversen.
Den nye linje glæder Forbrugerrådet.
"De her sager er som regel meget komplekse - de fylder virkelig mange stykker papir - og det kan ofte være meget svært at se, præcis hvad der er gået galt. Her er det en kæmpe fordel, at forbrugerombudsmanden nu selv kan tage sager op," siger økonom Carsten Holdum