Olieskibet på vej i havet ved Island

Naturfolk holder vejret, mens olieskibet i disse timer kæmper for at holde sig oven vande. Men skroget banker mod klippegrunden og får hullet i skroget til at blive større. Bagenden er så småt begyndt at synke i Atlanterhavet.

Læs også: Olie truer Islands kyst

Af Stine Behrendtzen
stbe@dny.dk 

Det kan være et spørgsmål om timer eller måske bare minutter før skibet Wilson Muuga overgiver sig til Atlanterhavets høje bølger og synker mod bunden ud for Island. I så fald vil 145 ton olie sive direkte ud i havet til stor skade for fugle og fisk.

Onsdag formiddag begyndte bagenden af skibet Wilson Muuga så småt begyndt at synke i havet. Det barske vejr med storm og høj bølgegang betyder, at bunden af skibet igen og igen hamrer mod klippegrunden og får hullet i skroget til at udvide sig:

»Vi har meget slemt vejr, og det bliver ikke bedre. Det haster med at få olien ud af skibet,« siger vagtchef i kontrolcentret hos den islandske kystvagt, Leif Bryde.

Inden for den næste time vil miljøfolk og mandskab fra kystvagt og brandvæsenet trække i kedeldragterne og sætte sig ind i de helikoptere, der skal flyve dem om bord på det forulykkede skib. Holdet skal forsøge at bringe en pumpe om bord på det vippende skib, der kan pumpe olien ud fra skibet.

De islandske myndigheder kæmper på højtryk for at forhindre katastrofen, som på grund af det barske vejr rykker tættere på. Stormen pisker ifølge den islandske kystvagt af sted med 25 meter i sekundet, og store bølger hamrer mod rælingen og truer med at vippe skibet om kuld.

Det cypriotiske skib stødte i tusmørket i går morges på grund mod klippegrunden ud for den islandske Keflavik-halvø på vej mod Rusland. Besætningen blev bjerget under en redningsaktion, hvor en dansk marinekonstabel mistede livet.

Ifølge biolog i Dansk Naturfredningsforening Henning Mørk Jørgensen er 145 ton olie ikke et af de store udslip. Men det vil have stor betydning for områdets fugle:

»Hvis fuglene får olie på fjerene, kan de ikke holde vandet ude længere. Det svarer til, hvis en dykker får hul på sin gummidragt. De dør af kulde,« siger han og forklarer, at olie, der flyder til bunds, vil kunne skade dyrene på havbunden.

Bortset fra vejret bliver bjergningsarbejdet yderligere besværliggjort af, at der for øjeblikket er meget mørkt på island. Dagslyset begrænser sig til et par timer om formiddagen.
»Det gør det mere besværligt. Vi må prøve at bruge den lille smule dagslys vi har.«

Det kan være et spørgsmål om timer eller måske bare minutter før skibet Wilson Muuga overgiver sig til Atlanterhavets høje bølger og synker mod bunden ud for Island. I så fald vil 145 ton olie sive direkte ud i havet til stor skade for fugle og fisk.

 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.