Ritzau
Opdateret kl. 16:09
Forbundsrådet har vedtaget et kompromis mellem EU-Kommissionen og Tyskland, der tillader tyskerne at lægge afgift på motorveje. Vedtagelsen afføder straks kritik og klager fra nabolandenes bilister.
Kompromisset består i, at tyskerne har lavet en billigere løsning for besøgende, der ikke bruger vejene i mere end ti dage.
For ti dage på tyske veje skal bilister i miljøvenlige biler af med 2,5 euro svarende til omkring 18 kroner. Prisen for et helårskort til bilister står i 130 euro svarende til cirka 970 kroner.
De penge får de tyske bilister dog langt nemmere ved at finde. Samtidig med at vejskatten indføres, sænkes vægtafgiften på bilerne, så de løbende omkostninger bliver billigere.
Østrig har derfor prompte truet med en retssag i EU-systemet. Man mener, at den er diskriminerende mod udlændinge.
Forenede Danske Motorejere (FDM) mener også, at danske bilister kommer til at betale to gange for brug af asfalten i Tyskland.
- Tyskland er et stort land. Det er svært at undgå at komme til at tanke i Tyskland, siger afdelingschef hos FDM Torben Lund Kudsk.
- Ser man på, hvor meget bilister betaler i brændstofafgifter til den tyske stat, så er det allerede dobbelt så meget som slitagen på vejene.
Derfor mener FDM - ligesom Østrig - at ordningen er i strid med EU-regler, der forbyder forskelsbehandling baseret på nationalitet.
- I praksis vil det betyde, at tyske bilister bliver holdt skadesløse. Nogle vil endda få penge tilbage. Det vil i vid udstrækning være udenlandske bilister, der skal betale her. Det mener vi, er traktatstridigt, siger Torben Lund Kudsk.
Hvis vejskatten bliver til virkelighed, vil den først træde i kraft i 2019.
/ritzau/