Øresundsbroenskjulte beton-fare

Syltet ? Allerede før jul fik konsortiet bag Øresundsbroen at vide, at betonen slog revner. Alligevel advarede man først lige før nytår fiskere mod at sejle under broen

To kilo tunge stykker beton truede i flere uger med at rive sig løs fra Øresundsbroen, og de kunne være faldet ned i hovedet på de lystfiskere, der sejlede under broen.Det fik konsortiet bag broen at vide i en rapport om broens tilstand tre dage før jul. Alligevel advarede man først offentligheden om revnerne to dage før nytår, da det foreløbige reparationsarbejde var færdigt.Det vækker vrede hos Danmarks Sportsfiskere, der organiserer 30.000 lystfiskere i Danmark.»Hvis man har været vidende om, at der var løse betonstykker på broen, er det meget kritisabelt, at man ikke har advaret de fiskere, der sejler under broen,« siger miljøkonsulent i foreningen, Jens Thygesen.Han har ikke noget overblik over, hvor mange fiskere det kunne dreje sig om.»Men uanset om det er én, hundrede eller en million, så burde man have advaret øjeblikkeligt,« siger han.

Konsortiet bekrfter

I Øresundsbro Konsortiet, der ejer Øresundsbroen, bekræfter projektleder Björn Svensson forløbet:Konsortiet opdagede tegn på skader på broen i begyndelsen af december, hvorefter man bad entreprenørfirmaet Sundlink om at undersøge dem. Sundlink oplyste 21. december Øresundsbro Konsortiet om, at i alt 50 betonstykker var i fare for at falde ned fra broen, og at der var behov for en mere omfattende reparation af broen.Alligevel fik offentligheden først 29. december – otte dage senere – besked om faren ved at være under broen.Björn Svensson forklarer forsinkelsen således:»Før vi melder noget ud, vil vi være sikre på, at det er rigtigt. Men måske kunne vi have gjort det hurtigere, hvis det ikke havde været hen over jul,« siger han og fastholder, at konsortiet har handlet korrekt.Øresundsbro Konsortiet ejes ligeligt af A/S Øresund og Svensk-danska Broförbindelse. A/S Øresund ejes af Sund og Bælt Holding, som igen ejes af den danske stat.Sund og Bælt Holding ønsker ikke at kommentere sagen.»Det er Øresundsbro Konsortiet, der står for den daglige drift, og derfor må de udtale sig,« siger selskabets informationschef, Karsten Holmegaard.Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Trafikministeriet.Ifølge Øresundsbro Konsortiet har ingen betonstykker endnu revet sig løs fra broen. Frem til sommer skal Sundlink nu arbejde på at sikre de fejlkonstruktioner, der var årsagen til revnerne i Øresundsbroen.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.