Opdateret kl. 15:35
Det første pennestrøg er fredag sat på Øresundsbroen, hvor der er taget hul på et omfattende malerprojekt, der vil vare helt ind i 2030'erne.
Foran ligger 13 års arbejde med at male en overflade på knap 300.000 kvadratmeter. Det svarer omtrent til 45 fodboldbaner.
Det er hele stålkonstruktionen på broen, der skal males, så broen er sikret mod vind og vejr i fremtiden.
Broen vil blive malet i forskellige etaper. I første omgang er det den sydlige side, dernæst den nordlige side og til sidst undersiden. Det sidste strøg ventes at blive taget i 2032.
Broen blev senest malet i forbindelse med byggeriet af broen, hvilket skete inde på land og inden for, og der blev malet med epoxymaling.
Denne gang er der valgt en vandbaseret maling, der er mere miljøvenlig.
- Vi har tillid til, at vi vælger en maling, der holder godt og længe, og som tager større hensyn til miljøet og det naturbeskyttede område, som vi maler i nærheden af, siger Bengt Hergart, anlægsdirektør for Øresundsbroen, i en pressemeddelelse.
I forhold til sidst broen blev malet, er opgaven mere krævende, da arbejdet skal ske ude på broen, tæt på passerende tog og køreledninger og med risiko for hårdt vejr højt over havets overflade.
Ingen gener for bilister
Det er virksomheden Muehlhan, der skal stå for malearbejdet, som vil ske fra specialbyggede platforme.
Platformen bliver flytbar, 30 meter bred og 14 meter høj. Den består af ti moduler, hvorfra malerne kan male cirka 20 meter af broen af gangen.
Projektet vil ifølge Øresundsbroen ikke give gener for hverken bilister eller togrejsende.
Der kører omkring 7,5 millioner biler, busser, last- og varebiler og motorcykler over Øresundsbroen om året. Det svarer til mere end 20.000 køretøjer om dagen.
Øresundsbroen blev indviet i år 2000. Hele forbindelsen over sundet er 19 kilometer lang, mens selve broen er knap otte kilometer.
/ritzau/