Det har været en god forretning for Carlsberg at være sponsor ved EM i fodbold i forsommeren.
De øltørstige fodboldfans - samt russere, der er blevet mere tilbøjelige til at vælge mærker fra Carlsberg - betyder, at salget af øl steg med 1,5 millioner hektoliter - eller 1,5 milliard liter øl i de første seks måneder af 2012 end i perioden i 2011.
Samlet røg der 70 milliarder øl ud fra Carlsbergs bryggerier globalt i første halvår af 2012.
Samlet kom bryggerikoncernen ud af første halvår af 2012 med et overskud før skat på 4,564 milliarder kroner mod 3,329 milliarder i de første seks måneder af 2011.
Koncernchefen i Carlsberg Jørgen Buhl Rasmussen er da også forholdsvis tilfreds med, hvordan udviklingen er gået.
- Den fremragende gennemførsel af Euro 2012-aktiviteterne gav Carlsberg-mærket en meget høj grad af synlighed. Og det er især tilfredsstillende at se en fortsat forbedring af vores russiske markedsandel, siger han i en kommentar til regnskabet.
/ritzau/