Øl og dåsemad bringes i rutefart til Roskilde

Lastbilerne må køre i rutefart til Roskilde flere gange om dagen for at holde varer på hylderne i Roskildes supermarkeder.
En prototype af festivalgæstens vadsæk. Læg især mærke til dåseleverpostejen øverst i billedet.
En prototype af festivalgæstens vadsæk. Læg især mærke til dåseleverpostejen øverst i billedet. Foto: Morten Olsen

Øl, makrel, dåseleverpostej og ja - alt, hvad der kan komme på dåse. Det fortæres i stor stil på Roskilde Festival. Og det kan mærkes i byens butikker, der kæmper med at følge med efterspørgslen fra de mange sultne og især tørstige festivalgæster.

Byens nettobutikker har hver deres bil holdende på centrallagret i Køge, der må tage turen til Roskilde flere gange om dagen for at fylde hylderne til de hungrende festivaldeltagere, der tømmer lagrene lige så hurtigt, som de bliver fyldt.

Øllene er selvfølgelig populære, og i Nettos butikker stiger salget af øl med cirka 3.000 procent for Harboe og 2.000 procent for Tuborg i festivalugen. Også Red Bull og Sommersby stiger omkring 2.000 procent.

Alligevel er topscoreren måske lidt overraskende dåseleverpostej. Salget af det stiger med cirka 10.000 procent under en festivaluge.
Og for nogle festivalgæster er det en tradition at få leverpostej på festivalen.

"Dåseleverpostej er nok 17 procent af det at komme på festival," siger festivaldeltager Anne-Dorthe Elling Nilsson med et smil og viser sin madpakke frem, der også indeholder hvidt brød og smøreost.

Når den procentvise stigning af dåseleverpostejen ligger så højt, så er det fordi, der bliver solgt meget lidt af den resten af året.

"Der bliver som regel solgt to til fem dåser om ugen," forklarer Lars Bo Christensen, der er varehuschef i Kvickly i Roskilde.

Også her stiger salget af leverpostej med flere tusinde procent. Og Anne Dorthe Elling Nilsson har en god forklaring på hvorfor.
"Festivalen er en god undskyldning for at spise dåseleverpostej, for jeg kan jo faktisk godt lide det, men det er lidt pinligt at spise det til dagligt, for når man er pige, skal man jo helst spise sådan noget grønt noget," forklarer Anne-Dorthe Elling Nilsson, der i øvrigt er gået væk fra dåsemakrel, fordi det efter hendes mening lugter for meget.

Johanne Raith har en anden forklaring på, hvorfor dåsemaden er så populær.

"Det kan holde sig i solen og så kan man spare lidt penge," siger hun.

faktaboks

Salg af udvalgte varer i Nettos butikker under Roskilde Festival sidste år.
Tallene er en stigning i procent.

Harboe dåseøl 3268%
Tuborg dåseøl 1973%
Sommersby dåse 1951%
2 L. kildevand 2679%
Coca cola dåse 878%
Red Bull dåse 25 cl 2692%
Fåborg leverpostej dåse 10388%
Makrelfillet dåse 3-pak 1114%
Tun i olie dåse 709%

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.