Er du byboer og drømmer om at kunne skifte cyklen ud med en ny bil, så vent lige med at skrive under på slutsedlen.
For måske kan det bedre betale sig for dig at dele en bil i stedet for at eje den.
Særligt hvis du ikke planlægger at skulle køre længere end 5.000 kilometer om året, siger forbrugerøkonom i FDM, Allan Skytte Christensen.
- Hvis bilen primært skal bruges til sommerhusture og måske et IKEA-besøg i ny og næ, kan det være en billigere løsning at vælge en delebil, som ikke bare står nede på gaden og ruster uden at blive brugt, siger Allan Skytte Christensen.
Hvor meget man kan spare, sammenlignet med at eje, leje eller lease sin bil, vil i sidste ende afhænge af de takster, du betaler f.eks. om natten og per kørt kilometer.
Forbrugerrådet Tænk har tidligere regnet på tallene, som viser, at man på et år kan spare halvdelen af, hvad det koster at eje en bil, hvis du kører under 7.500 kilometer om året.
En af de andre fordele ved delebiler er ifølge privatøkonom i Arbejdernes Landsbank, Brian Herrup Rasmussen, at du er tvunget til kun at bruge den til det mest nødvendige.
- Når man endelig har en bil, har man måske også en tendens til at bruge den mere, end man egentlig behøver, fordi den altid er tilgængelig. Det bliver ofte en dårlig vane. Med en delebil er det lidt mere besværligt, og derfor vælger du måske cyklen lidt oftere, siger Brian Herrup Rasmussen.
Og netop den form for manglende fleksibilitet kan ifølge FDM være uspiselig for mange.
- Hvis du sammenligner sort på hvidt, kan der måske være økonomiske fordele, men den fleksibilitet, som det giver at have fuld råderet over en bil, er noget, mange er villige til at betale ekstra for, siger Allan Skytte Christensen.
I dag meldte trafikselskabet Arriva ud, at de fra 3. september melder sig på markedet for delebiler med en bestand på 400 dele-elbiler af mærket BMW i3.
De 400 elbiler er dog først og fremmest tænkt som et supplement til den kollektive trafik i Storkøbenhavn.
Skal du besøge svigerfamilien i Jylland, må du indtil videre vælge en lejebil eller anden løsning, siger direktør i Arriva, Nikolaj Wendelboe.
- Vi forestiller os, at delebilerne både kan henvende sig til et bredt spektrum af byboere, fra de studerende til forretningsfolk og familier med behov for en bil nummer to, som har behov for hurtig transport. På sigt vil der måske også være basis for at udvide det koncept, siger Nikolaj Wendelboe.
Hos konkurrenten Let's Go kan man låne delebiler til flere forskellige formål udenfor København, og derfor frygter man ikke konkurrencen fra Arriva, siger forretningsudvikler hos Let's Go, Christian Rohmann.
- Man kunne sagtens forestille sig, at selskaberne snarere kommer til at supplere hinanden frem for at skulle konkurrere, så det bliver endnu nemmere at leve med en delebils-ordning. Så jeg byder dem da hjerteligt velkommen.
Fra torsdag er det muligt at oprette sig som bruger af Arrivas nye ordning på www.drive-now.dk.
Fakta:
Arrivas delebils-ordning er blevet til i et samarbejde med BMW's Drivenow-platform, som man kender den fra andre europæiske storbyer.
Priserne starter ved 3,95 kr. i minuttet og maks. 190 kr. per time, og du booker bilen med sin smartphone.
Priserne er noget højere ned konkurrenten Car2Go, som satser på de små Smart-biler fra Mercedes. Bilerne kan lånes for 3,50 kroner i minuttet 135 kroner i timen. Begge selskaber egner sig bedst til bytransport.
Skal du udenfor byen i weekenden i bil, kan du låne forskellige biltyper til formålet hos selskaber som GoMore og Let's Go.
Hos nogle selskaber kan du parkere bilen gratis på alle offentlige parkeringspladser, dog kan der være tidsbegrænsning på.
Nogle selskaber har særlige p-pladser til deres biler, hvilket er en forel, hvis det er svært at finde parkeringspladser i dit område.
Alle priser er inklusiv benzin, parkering og strøm til elbilerne. Afleverer du BMW'erne ved et af e-On's 640 ladepunkter i København, kan du dog optjene gratis minutter.
/ritzau/FOKUS