Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Pressemeddelelse fra Kræftens Bekæmpelse
Fastfood, cafémad, takeaway og to go-kaffe fylder mere og mere i danskernes hverdag, men det er umuligt at gennemskue kalorieindholdet. EU har bestemt, at fødevarer i europæiske supermarkeder bl.a. skal oplyse kalorieindholdet. Samme nemme adgang til den oplysning på fastfood og takeaway er endnu ikke et krav, og det er op til de enkelte EU-lande at indføre obligatorisk kaloriemærkning.
Det vil tre danske sundhedsorganisationer nu arbejde for. De har i flere år forsøgt for at få kæderne til at indføre Truende udvikling i overvægtmærkningen på frivillig basis og har udarbejdet guidelines for kaloriemærkning.
Truende udvikling i overvægt
Det er udviklingen af overvægtige voksne danskere, som får sundhedsorganisationerne til at arbejde for obligatorisk kaloriemærkning. 51 pct. af danskerne er overvægtige. Det er 250.000 flere end for bare fire år siden. Hvis udviklingen forsætter vil andelen være 70 pct. i 2045. Det er en alvorlig trussel for det danske sundhedssystem og for danskernes trivsel, da overvægt øger risikoen for en lang række sygdomme, bl.a. type-2 diabetes, hjerte-kar-sygdomme og kræft.
Flere end seks ud af 10 ønsker kaloriemærkning
En YouGov-undersøgelse fra juli 2018 viser, at flere end seks ud af 10 danskere ønsker kaloriemærkning. Omtrent samme antal vurderer, at mærkningen i høj grad kunne hjælpe dem til at takke nej til forsøg på mersalg. Det understøtter ifølge Diabetesforeningen, Kræftens Bekæmpelse og Hjerteforeningen behovet for at gøre det til en forbrugerret at kunne se kalorieindholdet i de forskellige mad- og drikkevarer, så det er åbenlyst, hvor mange kalorier der er i den mad, de køber.
Udover presset fra sundhedsorganisationerne er der også politisk opbakning til at få gennemført en obligatorisk kaloriemærkning fra bl.a. Socialdemokratiet og Alternativet. Sidstnævnte fremsætter i nær fremtid beslutningsforslag i Folketinget om obligatorisk kaloriemærkning.
Kaloriemærkning findes i mange lande
Kaloriemærkning er en tydelig og entydig sammenhæng mellem produkt, pris og kalorieindhold dér, hvor kunderne beslutter sig, fx på menutavler, menukort og app's. Mærkningen fremhæves af bl.a. WHO som et kost-effektivt tiltag i forebyggelse af overvægt og bruges allerede i en række lande, bl.a. USA, England og Australien. Der er solid dokumentation for, at kaloriemærkning får kunderne til at vælge færre kalorier. Med indførelse af kaloriemærkning ses også et øget udbud af mad med færre kalorier, i mindre portioner eller sundere sammensætning af menuerne.
-----------------------------------------------------------------------------------
Fakta
YouGov-undersøgelsen er gennemført som online interview i juli 2018 for Forbrugerrådet Tænk. Den omfatter 505 unge 17-25 år og 808 kvinder og mænd 26+ år og er repræsentativ for hver aldersgruppe for køn, alder, geografi og uddannelse.
Mersalg er salgstricks, som har til formål at få kunderne til at købe mere, end de havde planlagt. Det kan være supersizing eller flerstykstilbud, hvor man får en meget større mængde (og mange flere kalorier) for en beskeden merpris.
Kontakt:
Kontakt presserådgiver i Kræftens Bekæmpelse Lise Bondesen, tlf. 31 32 63 53
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/obligatorisk-kaloriemaerkning-nodvendig?releaseId=13568006
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.