- Det her er på grund af jer. Tak!
Sådan lød Twitter-beskeden fra den amerikanske præsident Barack Obama til hans 22 millioner følgere på det sociale netværk, da det onsdag morgen dansk tid stod klart, at han får endnu fire år i Det Hvide Hus.
Kort efter sejrs-beskeden, som var det første sted Obama meddelte sig om resultatet af valget, fulgte han op med endnu en besked:
- Fire år mere!, hed den enkle tweet, der var vedhæftet et foto af Barack Obama, som giver hustruen Michelle et kram.
Den besked var i løbet af få timer videresendt, re-tweetet, mere end 475.000 gange. Dermed slog Obama teenageidolet Justin Biebers rekord i antal retweets på en enkelt besked.
Den genvalgte præsident slog samtidig samme besked op i en statusopdatering på Facebook, hvor han har 32 millioner fans. I timerne efter var beskeden delt titusindvis af gange.
Den hektiske Obama-aktivitet på de sociale medier vidner om, hvor vigtig en rolle netop disse kanaler har spillet i Obama-kampagnen.
Allerede ved valget i 2008, hvilket i Twitter- og Facebooksammenhæng er vanvittig længe siden, satte Obamas kampagnestab fuldt blus på de sociale medier.
Først i nomineringsræset, hvor Barack Obama overraskede stort ved at distancere den tidligere førstedame Hillary Clinton, og siden i kampen med den republikanske kandidat John McCain.
Ved dette valg har indsatsen på de sociale medier, der fylder langt mere end i 2008, fået endnu et skud.
Allerede i januar fastslog Obamas kampagnechef, Jim Messina, således:
- Vores indsats på det her område vil få 2008 til at virke forhistorisk.
Om det virkelig allerede var planlagt i januar, står lidt uklart, men Messina havde i den grad ret i sit udsagn, når man efterfølgende kigger på de sidste timer af valget.
Her udsendte Obama-staben nemlig tweets i samme hastighed som maskinpistoler, efterhånden som det nærmede sig lukketid i de forskellige staters valghandlinger.
- Husk at stem!, lød en af de mest udsendte beskeder.
I den anden lejr nøjedes Mitt Romney med at udsende en enkelt opfordring om at stemme til sine 1,8 millioner følgere på Twitter. Herefter var der tavshed frem til, at Romney erkendte sit nederlag.
/ritzau/