Man kan stort set ikke undgå at blive mødt af reklamer for betting-sider eller online casinoer, når man sidder foran fjernsynet og ser flow-TV – især hvis man ser noget, der har med sport eller konkurrencer at gøre.
Det har længe været omdiskuteret, hvorvidt reklamer som disse har en skadelig effekt i forhold til spilafhængighed eller ej, og om de bør begrænses. I et nyt studie konkluderes, at forskning på området konsekvent finder en sammenhæng mellem eksponering for spilreklamer og øget spilaktivitet, som i sidste ende fører til en større risiko for, at især sårbare lider skade.
Det gælder børn, unge og folk, der allerede spiller, som altså er i større risiko for at blive påvirket negativt af spilreklamer. Det skriver Videnskab.dk.
Studiet er udkommet i tidsskriftet Public Health og er lavet af en gruppe britiske forskere fra University of Sheffield og University of Glasgow. Ifølge én af forskerne bag studiet, Elizabeth Goyder, indebærer spilrelaterede skader blandt andet gæld, problemer i forholdet til andre mennesker, fysiske og mentale helbredsproblemer og kriminalitet.
- De væsentlige beviser, vi fandt i al den seneste forskning på området, understøtter, at begrænsning af spilreklamer kan være med til at reducere risikoen for, at børn, unge og sårbare voksne lider spilrelaterede skader, siger Elizabeth Goyder, der er professor i folkesundhed ved Sheffield University, til Videnskab.dk.
Har sine begrænsninger
Forskerne bag studiet pointerer selv, at evidensgrundlaget for deres studie har sine begrænsninger, da det i høj grad bygger på, hvor meget folk selv vurderer, de har været udsat for spilreklamer.
Professor mso ved Aalborg Universitet Søren Kristiansen har selv forsket på området, blandt andet i hvordan børn og unge oplever reklamer for pengespil. Han mener, at det nye britiske studie endnu engang bakker op om, at der bør sættes ind overfor problemet.
- Jeg mener helt klart, at denne her viden bør føre til, at man anlægger et forsigtighedsprincip, når det kommer til at markedsføre pengespil særligt overfor børn, unge og sårbare grupper, siger Søren Kristiansen.
Det er dog et generelt problem, at den forskning, der findes om sammenhængen mellem spilreklamer og pengespilsproblemer, mangler at påvise en årsagssammenhæng. Altså om eksponering for spilreklamer fører til mere spilafhængighed, eller om det i stedet er udtryk for, at folk med pengespilsproblemer i højere grad ser og påvirkes af reklamer.
- Det er ekstremt vanskeligt at finde en årsagssammenhæng på det her område. Til gengæld står det klart, at korrelationen – altså sammenhængen – mellem spilreklamer og pengespilsproblemer er ved at være meget stærk. Med den forskning, der findes på området, vil jeg sige, at sammenhængen er ved at være entydigt dokumenteret, siger han til Videnskab.dk.
Andre artikler på Videnskab.dk:
Spilreklamer på nettet rammer sårbare spillere og er næsten umulige at styre
Derfor kan ludomaner ikke styre sig