Den globale flyindustri er hårdt ramt, men de har fået endnu et problem på halsen. Hvor skal de parkere alle deres fly henne?
Der er cirka 20.000 fly i luften konstant, men det var før corona-krisen. Nu bliver der skåret voldsomt ned på alle flyvninger, og de 20.000 fly har aldrig været meningen skulle parkeres på noget tidspunkt. Det skal de nu.
Nogle flyselskaber er helt holdt op med at flyve, andre har reduceret deres flåde mellem 70 og 90 %.
Kæmpe opbevaringsarbejde
Og det er ikke billigt at parkere en jumbojet. Mange større europæiske lufthavne tager op til 2.000 kroner i timen for at lade fly parkere. På den anden side, så er der heller ikke mange, som ønsker at tjene store summer på corona-krisen – rent moralsk – så der er store forhandlinger i gang mellem flyselskaber, lufthavne og regeringer i de pågældende lande.
Og en ting er at parkere sit store passagerfly, men det er ikke nok. For skal det kunne være fuldt operationelt, når krisen er ovre, kræver det en minutiøs og detaljeret "opbevaring" i mellemtiden.
Alle væsker skal drænes fra flyet, motorerne og udstødningen skal dækkes til, så ikke støv og skidt kommer ind, de eksterne instrumenter ligeså, vinduer og dæk skal dækkes til og flere andre påkrævede tiltag.
Men det største problem er ikke den økonomiske side af det, men mere, at der simpelthen ikke er plads til flere tusinde fly på jorden. De skal helst være oppe i luften.