Klokken havde knap nok ringet ind til første time i heldagsskolen, før kritikken regnede ned over den skoleform, som Århus Kommune indførte i august.
Triste børn og et samarbejde mellem lærere og pædagoger, der var svært at få til at glide, gav heldagsskolen en skæv start, og nu er Århus Kommune gået med i et netværk med tre andre kommuner for at få gode idéer til, hvordan heldagsskolen indrettes bedst muligt.
Input fra andre byer
24. januar mødes blandt andet kommunens integrationschef, Pauli Johansen, og skolelederne fra de tre heldagsskoler med deres kolleger fra Odense, København og Høje Tåstrup, og mødet bliver efter planen blot det første i en længere række.
»Vi skulle gerne få nogle gode idéer til vores videre arbejde. Vi må kunne lære af hinanden, for vi har givetvis gjort os nogle forskellige erfaringer, og der er ingen grund til, at vi alle skal opfinde den dybe tallerken hver gang,« forklarer Pauli Johansen. En del af startvanskelighederne i Århus hænger sammen med den nye form for samarbejde mellem lærere og pædagoger, som heldagsskolen kræver, og det område ser Pauli Johansen frem til at høre mere om.
»Når vi på de tre skoler nedlægger SFO erne i den kendte form, så stiller det nye udfordringer til samarbejdet, fordi man bliver en del af den samme helhed. Det er spændende at høre, om de har gjort større erfaringer end os,« siger Pauli Johansen.
Det er Odense Kommune, der har taget initiativ til netværket, som Pauli Johansen gerne havde set oprettet allerede fra starten.
»Det kunne have været hensigtsmæssigt, men fordi der var så kort forberedelsestid, havde vi travlt nok med at udfylde hullerne her i byen,« siger han.