Et nyt rødt "Dansk kylling"-mærke bliver fra torsdag 4. september rullet ud på pakker med fersk dansk kylling i den danske detailhandel.
Det sker som led i en stor ny fjerkrækampagne, der skal gøre det nemmere for danskerne at aflæse, om de lægger dansk eller udenlandsk kylling i indkøbskurven. Det skriver foodculture.dk.
- Vi kan fra forbrugerundersøgelser se, at forbrugerne har en rigtig høj præference for dansk kylling frem for udenlandsk. Men vi kan samtidig se, at når vi spørger forbrugerne, er knap en fjerdedel i tvivl om, hvor kyllingen de har købt, stammer fra. Derfor besluttede vi at skabe et mærke for hele den danske kyllingebranche, der kunne fjerne den tvivl, siger Lærke Kirstine Lund, markedskonsulent i Landbrug & Fødevarer og tovholder bag kampagnen.
Hun læner sig op ad en ny shopper-analyse fra Landbrug & Fødevarer, der viser, at danskerne spiser kylling 1-2 gange om ugen. For 23 procent af danskerne i analysen var det ikke tydeligt, hvor kyllingen stammede fra.
Dertil kommer, at en forbrugeranalyse fra Landbrug & Fødevarer i 2013 viste, at 65 procent af danskerne foretrækker dansk kylling frem for udenlandsk, og at kylling er den kødtype, hvor flest danskere mener, at oprindelseslandet er vigtigst.
Kampagnen bliver rullet bredt ud i den danske detailhandel og kommer blandt andet på alle Coops pakker med fersk kylling. Butikskæden har igennem flere år kun forhandlet dansk fersk kylling i butikkerne, men mener alligevel, at et mærke for dansk kylling er vigtigt.
- Der kan være kunder, der ikke ved, at al vores kylling er dansk, og vi vil gerne skabe en tydelig og nem måde at navigere for vores kunder ude i butikken. I danske medier er der automatisk sat lighedstegn imellem god kvalitet og dansk kylling, og der er en høj tillid hos forbrugerne til dansk kylling, så det er en naturlig forlængelse af det samarbejde, vi har med to store kyllingeslagterier i Danmark, siger Micky Bach kategorichef for fisk, fjerkræ og delikatesse i Coop til foodculture.dk.