Det skal være nemmere at vælge de sunde varer i supermarkedernes kølediske.
Det mener fødevareindustrien, som er på vej med sit eget madmærke i kampen mod
de overflødige kilo, som mange europæere slæber rundt på. Det skriver
Politiken.
Otte af de helt store fødevareproducenter som Kellogg s, Kraft og Danone har
givet tilsagn om, at de vil sætte det nye ernæringsmærke, som de europæiske
fødevarevirksomheders brancheorganisation CIAA står bag, på deres produkter.
- Danske forbrugere vil se mærket på en masse fødevarer allerede fra efteråret.
Morgenmad, juice, ost, yoghurt og så videre. vi vil arbejde for at mærket
bliver udbredt og har også positive tilsagn fra en række danske virksomheder,
siger direktør Ole Linnet Juul, direktør i Fødevareindustrien under Dansk
Industri.
Det nye mærke kommer efter, at industrien og detailhandlen har forkastet
regeringens såkaldte spis-mærke, som inddeler fødevarerne i tre grupper. På
mærket vil man kunne se mængden af kalorier og hvor stor en andel af det
samlede anbefalede daglige energi-indtag, portionen udgør.