Det norske flyselskab Widerøe gennemgik fredag alle sine fire Dash 8-fly for at tjekke, om deres fly havde samme konstruktionsfejl, som det SAS-fly af samme type, der søndag eftermiddag måtte nødlande i Aalborg.
Og på et af flyene fandt teknikerne nøjagtig den samme fejl: En begyndende tæring i det hydrauliksystem, der sørger for at landingsstellet virker korrekt, skriver flere norske medier.
- Der blev fundet begyndende korrosion, der hvor Bombardier (Dash-flyets producent, red.) har bedt os om at lede. Flyet var langt fra at kollapse, men havde det fløjet videre, kunne det samme have sket, som der skete i Aalborg. Derfor har vi bestemt os for at skifte delene ud, siger informationsdirektør i Widerøe, Richard Kongstein til VG.no.
Ifølge Konstain er det et krav fra Bombardier, at flyene bliver tjekket efter 15.000 landinger. Det norske selskabs fly har kun 9.000 landinger bag sig. I øvrigt omtrent samme antal landinger, som det var tilfældet med SAS-flyet.
- Det viser, at kontrolintervallet er for langt. Jeg tror, at vi skal kontrollere flyene efter 6.000 landinger, siger Richard Kongstein.
De norske luftfartsmyndigheder er tilfredse med, at Widerøe, der er en del af SAS-familien, har reageret så hurtigt, som tilfældet har været.